HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) chrys (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lys (1) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) Napló (1) napló (218) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) réni (2) reni (1) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (3) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (3) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) zátony (1) Napló (1) Címkefelhő

Olvasom a Maritime Bulletinben, ami egy orosz tengerész honlapja, hogy 2012. 03.7-én az esti órákban a Belfastba vezető hajózó csatorna kezdeténél (Belfast Lough) összeütközött az Union Moon darabáru szállító és a Stena Feronia komphajó.
A komphajó Liverpoolból érkezett, a kereskedelmi hajó a kikötőt hagyta el.
A komphajó 51 utasát utasították, hogy vegyék fel a mentőmellényt, de ez csak elővigyázatossági intézkedés volt, a hajó önerőből tudott bemenni a kikötőbe.

Itt megnézheted a Union Moont az összeütközés után.
A teherhajó parancsnokát letartóztatták, miután az északír hatóságok megállapították, hogy részegen ütközött a hajójánál jóval hatalmasabb komphajóval.
A helyszínre sietett mentőcsónakok (Bangorból és Donaghadee Királyi Nemzeti Mentőcsónak Intézetből, ahol éppen gyakorlatot tartottak) gyorsan felmérték a veszély nagyságát.

A Stena Feronia viszonylag kisebb károkat szenvedett a vízvonal felett. Az utasok közül senki sem sérült meg. Nem így a M/V Union Moon, amelyik eleje súlyos károkat szenvedett az összeütközésben, de a parancsnokot is letartóztatták miután a szondán megbukott.
A BBC jelentette, hogy a Stena komp jelenleg a cég mólójához van kikötve, míg a Union Moont a parti őrség visszakísérte Belfastba.
Az ötvenöt éves parancsnoknak bíróság elé kell állnia pénteken. 

Ennyi. Most mit lehet ehhez hozzátenni? Az orosz parancsnok tovább rontotta a renomét. Egyre kevesebben hiszik majd el nekem, hogy csak olyan orosz parancsnokokkal voltam, akik tudták, mikor van az ivás és mikor a munka, a hajózás és a felelősség ideje.

Friss hír (március 10.): A hajó parancsnoka  Miroslaw Pozniak, lengyel. Nos ehhez is van mondanivalóm: lengyel volt a legrészegesebb barba, akivel hajóztam.

Címkék: orosz vészhelyzet moon union összeütközés

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr504300173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Quattroman 2012.03.09. 20:50:46

hajóknak Kapitánya van (főleg a polgári forgalomban) nem parancsnoka

The Talking Dresses - youQR · http://youQR.net 2012.03.09. 21:05:21

Még jó, hogy nem kólázgatott. Bár...

Peetee 2012.03.09. 21:06:37

Jó cikk, de mi ez a végén?

"a hajózás a felelősség ideje"

tobias2 2012.03.09. 21:13:47

Várnában a 70-es években az öböl felett átvezető közúti-vasúti hidat is lebontotta egy orosz hajó. A bolgár tengerészek rettegnek az orosz hajóktól, amelyek soha, senkinek nem térnek ki.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 21:24:21

@Quattroman: Köszönöm, hogy egy tengerészkapitányt kioktatott. Ettől függetlenül a kapitány végzettség és a parancsnok beosztás a tengeren is és a belvízi hajózásban is.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 21:25:53

@Peetee: amikor a hajó nincs kikötőben, akkor a hajózásnak van az ideje, és ha felelősséggel bír, nem iszik. Lehet, hogy túl szűkszavúan és sajátosan fejeztem magam ki... sorry.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 21:28:14

@tobias2: Az én vagyok a birodalmi, nekem van elsőbbségem mentalitás már nem igazán dívik, de nyomokban még megvan!
Sajnos, az én tapasztalatom az oroszokkal, lehet, hogy kivételes, és szerencsés voltam, hogy olyanokkal voltam, akik menetben nem ittak.

personalsanchez 2012.03.09. 21:36:58

@Quattroman: köszönjük okostojás. Biztos sokat hajóztál.
nézz utána mielőtt kommentelsz.., vagy neked úgyis mindegy csak trollkodj egyet...

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 22:03:25

@personalsanchez: Nem kell bántani Quattromant. A filmekből ezt látja, és azt hiszi, hogy az úgy is van. Hivatásos fordítók is sokat tévednek, nem veszik figyelembe a szakmai nyelvet. Én most találkoztam először, hogy angol fordító megkérdezett a tengerész kifejezésekről.

Gazsi bácsi lótetű 2012.03.09. 22:30:50

Jóatyám azért kapott írásbeli figyelmeztetést, mert veszélyesen megközelítette a baráti szovjet flotta egyik egységét. Igaz, hogy horgonyon álltak Odessza előtt, és a hajók között szlalomoztak a hadihajóval, de a lényeg elsikkad, a felelős megtaláltatott... :-))) Ott viszont én is ott voltam, amikor az egyik norvéggal mentünk be a várnai hajójavítóba, és pont a bejáratnál, a legszűkebb részen merült fel a hajó mellett a baráti szovjet flotta egyik tengeralattjárója. Apám oroszul üvöltött velük, hogy rohadtul nem láttuk őket, ők meg röhögtek, hogy ők viszont tudták, hogy mi hol vagyunk. Ahhoz az úszódokkhoz kötöttek minket, ahol a tengeralattjáró volt. Minden reggel hatkor kolompoltak, és sorakozó volt a fedélzeten. 100 tengerész, bakancsban a fedélzeten. Kitalálható, hogy meddig aludtunk... Viszont nagyon jó fejek voltak, kedveskedtek nekem mint gyereknek, tologattak valami csillével, de a tengeralattjáró tabu volt, nem mehettem a fedélzetre.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 22:37:31

@Gazsi bácsi lótetű: Hát, aki volt Mahart hajón, annak van valami sztorija a birodalmi flottával. Jó sztorik!

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.03.09. 22:51:14

Egy hajon lehet inni?
Ott nem 24 oraban megy a munka?
Foleg a kapitanynak?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.09. 23:02:26

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: A lényegre tapintottál. Ha tisztességes a tengerész, akkor csak a kikötőben iszik, ha nagyon kell neki, és akkor csak, ha nincs indulás, bár...

A német tulajdonosok tiltják az ital hajóra vitelét, és a parancsnok belátására bízzák, hogyan korlátozza a piálást. Nos, aki maga is szeszkazán, az sehogyan.

Én az orosz parancsnokaimmal akkor ittam, ha megérkeztünk, és vége volt a munkaidőnek. Akkor becsülettel letoltak egy literes viszkit általában a főgépésszel, de egy-egy pohárkával én is besegítettem, ha utána mehettem aludni.

Lord Snow 2012.03.09. 23:24:38

Ejnye, de jó kis blog ez, gratulálok, csak így tovább!
Elolvasom elölről.

David Bowman 2012.03.09. 23:47:33

No, ha ennyien vannak itt a Taváris egykori matrózai közül, valaki mondja már meg nekem, mit fordít félre a Csuzima fordítója, amikor egyre tüzérségi villanyszerelőket emleget?

trifid 2012.03.10. 02:08:19

@Gazsi bácsi lótetű: Szia! Melyik norvégon voltál, és mikor? Üdv.

villamos alóli kacaj 2012.03.10. 02:28:08

@Quattroman:
"hajóknak Kapitánya van (főleg a polgári forgalomban) nem parancsnoka "
..meg kormánya is van, de nem miniszterelnöke, hanem Kormányosa van (csak a gyorsnaszádnak van miniszterelnöke)!
( a kis m direkt)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 06:42:25

@Lord Snow: Isten hozott, de ha elolvastad, akkor se menj el, mert remélhetőleg továbbra is érdekes lesz (mert marad ilyen).

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 06:46:59

@David Bowman: Sajnos nem tudom. De a haditengerészet (ott is parancsnok van) beosztásai előttünk általában nem ismertek.
Tipikus félrefordítás, amikor a hajó főmérnökéről beszélnek (főgépész a legjobb esetben is, de kápó, gépüzemvezető).
Nekem most jelenik meg a Szavak a hullámok hátán című szótáram, abban 1200 tengerész szó lesz (fonetikusan) a magyarázattal.

www.facebook.com/pages/Szavak-a-hull%C3%A1mok-h%C3%A1t%C3%A1n/108085269264254

Gazsi bácsi lótetű 2012.03.10. 08:08:39

@trifid: Mint említettem volt, édesapám hajózott, és szinte az összes norvégon, hazajárón, kislengyelen, és az összes olyan hajón, ahová párttagsági nélkül is lehetett menni...
Én többször előfordultam a Herenden, Hévizen, és társain

trifid 2012.03.10. 08:28:25

@Gazsi bácsi lótetű: Bocs! Félreértettem, azt hittem Te hajóztál. Még annyit, hogy párttagsági nélkül előfordultam a Radnótin is, bár a norvégokon sokkal jobban éreztem magam, függetlenül attól, hogy csak a Földközin csámborogtunk.

Measurer 2012.03.10. 09:27:15

@Seafalcon: Gratulálok a poszthoz. Ti már hirből sem ismeritek a Korszakov szindrómát (nem vagytok "elveszett" tengerészek :D). Egyúttal szeretettel gondolok feledhetetlen lelki vezetőnkre, egykori foglalkozási pszichológusotokra is.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 09:47:31

@trifid: én csak a rendszerváltás után kerültem a Csokonásra... párttagsági nélkül.

@Measurer: Köszönöm! Hm, a Korszakov szindrómáról nem is hallottam. Lehetne kicsit bővebben?

Lelki vezetőnk... halottakról jót vagy semmit.

átlátó 2012.03.10. 10:14:39

Megnyugodtam, hogy az oroszok nem csak a szárazföldön tudatmódosultak. Genetikailag.

Measurer 2012.03.10. 10:17:16

@Seafalcon: 1.) Neked, mint jeles irónak félve merem emliteni: emlékezet kiesés, hosszas alkoholizálás után. Legjobb ha egy esettanulmányt nézünk:
csaladilap.hu/ujsagcikk/387/az_elveszett_tengeresz_esete.html
2.) Lelkész barátommal kapcsolatban sem kell rosszra gondolni. A MAHART-nál foglalkozott depressziós betegekkel.

David Bowman 2012.03.10. 11:03:01

@átlátó: Valami orosz teherhajó unatkozó tengerésze éjszaka elkezdte nyomni az SOSt a rádio beszélőgombjával. Mit tehettem volna, felébresztettem a szkippert. Hülye vicc.

trifid 2012.03.10. 11:06:26

@Seafalcon: Szia! Én 80-ban voltam a Radnótin, volt olyan szerencsém, hogy akkor hívták meg az özvegy Radótinét egy hajóútra. Nagyon kedves hölgy volt, büszke vagyok rá, hogy megismerhettem. Milyen job-ban hajóztál a Csokonain ? Csak nem kaftán voltál?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 11:41:30

@átlátó: :D

@David Bowman: de ez jó régen lehetett, mert '99 óta az SOS nem vészjelzés.

@trifid: Először 3. tiszt voltam, aztán chief.

trifid 2012.03.10. 12:03:11

@Seafalcon: Ok. Egy kis adalék a szótárba:
" Héééé sztromo! Elakadt a slepp a bitába. Mit csináljak?"

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 13:25:45

@trifid: Nem a sleppszál? Sajnos már nem tudok újakat felvenni, mert nyomtatják. De ha adsz a második kiadáshoz, szívesen veszem!

trifid 2012.03.10. 16:40:29

@Seafalcon: Igen, sleppszál, de csak a rövidebb változatot használtam. A szólás inkább csak sutka volt. Sajnos nincs annyi hajózási tapasztalatom, hogy egy szótár elkészítésében segítséget tudnék nyújtani, meg már baromi régen nem dolgozom a szakmában, és igen sokat felejtettem, no meg az a bizonyos szürkeállomány már nem a régi. Inkább csak villogtatni szerettem volna nem túl fényes elmémet.

abandi 2012.03.10. 16:52:43

Tengermély tiszteletem!
Kérdésem volna...(pálinkát mérnek-e már?!):
A Barba, az most kapitány, vagy parancsnok?

David Bowman 2012.03.10. 17:05:20

@Seafalcon: Tudom. Akkor is. Tudtam, hogy marhaság, de mit tehettem?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 18:13:43

@abandi: A barba az a parancsnok. Az első tiszt is kapitány. Ha nem az lenne, nem helyettesíthetné a parancsnokot. De magyar hajón hívjuk a barbát keptennek is, ami ugye kapitány, de csak és kizárólag az angol a megengedett (ugyanis az angol captainnek van hajóparancsnok jelentése is).
Ja és pálinkát csak iszunk, nem mérünk, mert tiszteljük a törvényt! :D

@David Bowman: Jó vicc volt, meg nyilván hülye szitu :)

abandi 2012.03.10. 18:44:53

@Seafalcon:
Kösz, bár nem értem:
Most akkor van a kapitány, a barba, meg az elsőtiszt...
Van énnékem 1 db tengertjárt cimborám (tán elsőtiszti nagyvízszennyezödésig gyakorolota a hivatást)akivel sokat értelmezzük a világ dolgait, de ezeket nem tisztáztuk...
Kaftán és Malay kapitányok dumái -minthogy 40-esek, meg rakod-tesz-vesz szakmányúak- ismerősek, és nagyon jók!

átlátó 2012.03.10. 19:17:53

@David Bowman:
@Seafalcon:
Férfiak, :) az van, hogy van a rokonságban egy parancsnok-kapitány, úgy hívják, hogy Fekete László. Mesélt ezt-azt, valamikor a 70-es években Izmailban a Mahart kirendeltséget is vezette, meg mindenféle vizijárműveket irányitgatott erre-arra a Globuson.
A szárazföldi oroszok italozási szokásairól pedig a 81 éves anyám is tud mesélni, mivel a megszálló katonatiszt atomrészegen átközlekedett rajta a háromtengelyes összkerekessel. Ezzel idő előtt rokkantnyugdíjassá téve... nagyon rusázom ( magyarok miatt: nem bírom) a primitív állatjait.

[Moha] 2012.03.10. 19:24:49

Az "Union Moon" parancsnoka lengyel.;) Csak mondom.:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 19:35:59

@[Moha]: Hidd el, hogy nem azért írtam, mert ott voltam, hanem a forrás cikkben orosz volt. Csak mondom. Hol olvasható, hogy lengyel?

@átlátó: Ja, a Svarcot ismerem... :)

@abandi: Akkor majd egyszer... :)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 19:40:15

@[Moha]: Úgy könnyű, ha te az UPDATED hírt olvasod. Én az eredetit, ott pedig... olvastad...

átlátó 2012.03.10. 20:54:34

@Seafalcon: :) Biztos voltam benne, hogy találkoztatok.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.10. 21:17:42

@átlátó: Sőt, hajóztunk is együtt. A Dinán volt első tiszt én meg második.

[Moha] 2012.03.11. 07:22:14

@Seafalcon: Nem csodálkozom hogy mindenki azonnal szovjetnek gondolta a barbát.:) Legrészegesebb barba cimet nállam magasan a magyarok nyerték.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.03.11. 08:01:48

@[Moha]: "szovjet" :)))
Első tiszt voltam egy lengyel barbánál. Azt mondta: ha egy lengyel azt állítja, hogy nem iszik, az kóros hazudozó...

átlátó 2012.03.11. 09:29:07

Kicsi ország,viszonylagosan szűk szcénával. A Jók nem kerülhetik el egymást, a rosszak is megtalálják egymást. :) Így csak idő kérdése, hogy egy vályuból cseresznyézzenek, oh, pardon teknyőben evezzenek. De körülbelül szinte mindenki ismer mindenkit, a 70-es, 80 -as években igen sok haverom csapott föl tengerésznek, kérem észrevenni, hogy nem tisztet írtam. :)Ha van a Fekete, akkor van egy Fehér is, aki a Koró Szekszárdról. :)
Azóta ugye nincs Mahart tengerhajózás, de Malév se.