HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) ddr. capt. Juba Ferenc (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (1) german sky (1) Ger Loughlin (1) gmdss (4) Greenore (1) Grip (1) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Hans Albers (1) Három királyok (1) hazautazás (1) hibajavítás (1) Hóki (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (1) humor (3) Husnes (1) inmarsat c (1) internet (1) Irish Rovers (1) ír népdal (1) isartal (4) Jachtnavigátor (1) JFK (1) johanna (1) John Kanaka (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) Karmöy (2) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) Kopervik (1) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) Le Havre (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (1) MV Isartal (49) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (25) MV Lys Chris (46) MV Lys Chris 2 (18) MV Petra (38) MV Priwall (20) MV Priwall-2 (12) MV RMS Andromeda (57) nagyszekelyistvan.hu (1) Napló (2) napló (334) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) Párizs (1) Pelyhecske (1) Pierre (1) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rabszolgaság (1) rakonczay (8) rapid (1) réni (2) rijeka (1) Santander (3) sart (1) Sauda (2) sex (1) shanty (23) Sharpness (3) shelter (1) Shenandoah (1) Shogun (1) Skinny Lister (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (1) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (22) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (2) The Midshipmen Glee Club (1) The Pouges (2) The Seekers (1) Tisztás (1) Tolkien (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) US shanty (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) videó (4) video (3) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Kopervik (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő
Kedves blogger kollégámtól, Malájtól "loptam" a bejegyzést:
A tegnapi szuezi átkelés kapcsán jutott eszembe… Bár viccesnek tűnhet, én hajlamos vagyok azt hinni, hogy igaz…., talán mert valami hasonló velem is történt az Ady motoroson….:-)
Akkor a(z) (igaz tengerész) történet:
Az Úr 19xx akárhányadik évének Szilveszter estéjén egy amerikai hajó készült átkelni a csatornán.
A Lykes lines társaságról csak annyit, hogy az egykoron  nagy nevű cég  végóráiban 20-30+ éves hajókkal operált, ehhez kiválóan passzoló legénységgel. A szóbeszéd szerint a legfiatalabb deckboy is közelebb volt a hatvanhoz, mint az ötvenhez.
No, de kanyarodjunk vissza a történethez. Szilveszter ide, Szilveszter oda, üggyel, bajjal, de eljutottak a révkalauz állomásig, ahol a pilot minden gond nélkül be is szállt.
A szokásos udvariassági procedúra után nekivágtak és megkezdték a tranzitot.
A szuezi átkelés nem igényel különlegesebb kormányosi rátermettséget, hisz néhány kisebb, enyhe ívű kanyartól eltekintve, majdnem nyílegyenes.

Itt azonban már a kezdetek kezdetén nyilvánvalóvá vált, hogy a quater master (kormányos) nem áll a helyzet magaslatán. Egy, majd egy újabb mandinerszerű manőver után a pilot ezt szóvá is tette.
A Barba azonban szótlanul járt le, s föl, mintha mi sem történt volna.
Amikor már sokadszorra fenyegette őket a partnak futás veszélye a révkalauz így szólt a barbához:
- Captain, vagy leváltatja a kormányosát, vagy ledobjuk a horgonyt a Keserű tavaknál és én kiszállok…
Erre a fenyegetésre már a barbának is reagálni kellett:
- Pilot, megértem az aggodalmát, de sajnos a jelenlegi problémánkra nincs megoldás - mondta. - Szilveszter lévén… a legénységem tök részeg… ez az úriember pedig az egyetlen, aki kormányozni képes jelenleg a hajón…. Ő... az első tisztem….
A tranzit végül is baj nélkül ért véget. Arra csak tippelni tudok, hogy hány karton cigijébe került ez a „mulatság” a barbának…. tapasztalataim alapján, gondolom nem kevésbe…
Az Adyn történteket nem taglalnám, hisz rombolná az imidzsemet... Még van vagy 15 évem amíg nyugdíjba vonulok... majd talán egyszer az emlékirataimban... addig  várjatok türelemmel...

Címkék: sztori szuezi csatorna Maláj

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr374851333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hungarisztan 2014.03.19. 03:06:22

Na, most várhatunk 15 évet...

;o)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2014.03.19. 07:41:18

@hungarisztan: De lehetőleg ne maradj fent addig! Nem sokan kommentelnek hajnali háromkor! :-)

hungarisztan 2014.03.19. 21:53:03

@Seafalcon: Hát, írtam már valahol, hogy kisbaba mellett ilyenkor van csak időm bepótolni a blogolvasásbeli lemaradásomat – szerencsére még sok bejegyzés van előttem! ;o)

Speaking of what, némelyiket nem tudom kommentelni, állandóan azt írja, hiba az elküldés során, próbáljam újra. Tudom, nem a te asztalod, csak gondoltam, szólok.

Akkor most teljes logikátlansággal :o) berakom ide, amit a De Ruyter admirális alá szántam:

A flamandot (vlaams) a flandriaiak (vlaanderen) beszélik, ők meg a Belgium északi részén élők (szemben a vallonokkal, akik franciául beszélnek és a déli országrészt lakják). De hogy ne legyen ennyire egyszerű, a nyelvet magát hivatalosan nederlandsnak nevezik, azaz ugyanannak, aminek a hollandok/németalföldiek a sajátjukat – merthogy nagy különbség amúgy tényleg nincs. (Jó, a flandriai szélsőjobb szereti flamandnak nevezni a belgiumi flamandok nyelvét, de ez kábé olyan, mintha mi a „romániai magyart” (bocs, csak a példa kedvéért hívom így) nem magyarnak neveznénk, hanem erdélyinek. Mindkét esetben erős túlzás, hogy önálló nyelv lenne, oda-vissza érti mindenki (még ha a szókincset illetően vannak is diszjunkt halmazok). A holland/flamand között is olyan hihetetlen különbségek vannak, hogy az egyikben “het”, a másikban meg “de” a névelője répa főnévnek... De ennyi különbség még az egyes belgiumi holland (azaz flamand) dialektusok között is van (hajjaj, de mennyire! feliratozzák a híradót, ha például a nyugati partról szólaltatnak meg valakit benne – pedig ez egy harmadakkora ország, mint Magyarország, ráadásul elég erősen 2 nyelvi-kulturális közösségre is tagolódik (és akkor a németről és a luxembourgeois-ról avagy Lëtzebuergesch-ről még nem is beszéltünk), tehát kábé hatodakkora területen vannak brutális nyelvjárások, mint amekkora a hazánk), szóval egyszerűbb, ha úgy tekintünk rá, hogy flamand=holland).

Ami sokkal szebb, az az, hogy az Afrikaans is tulajdonképpen egy lebutított holland/flamand. A gyarmatosító búr parasztok vitték magukkal, de ugyebár elég nagy volt a távolság, a kommunikáció meg ritkás az anyafölddel, no meg a derék földművesek sem arról voltak nevezetesek, hogy szabadidejükben nyelvészeti disszertációkat írtak volna, így az elszigetelt hozott nyelv generációról generációra szépen leegyszerűsödött, lebutult, olyannyira, hogy az Afrikaansban például már nincsenek igeidők sem – ha valamit múlt vagy jövő időben akarnak elmondani, akkor belerakják a jelen idejű mondatba a megfelelő időhatározót, oszt' jónapot. Szóval nem bonyolítják túl a nyelvtant... :o) Következésképp az afrikaans-t beszélők csak nehézségekkel értik a hollandot/flamandot, cserébe utóbbiak megmosolyogják az afrikaans-t, mert állításuk szerint számukra az olyan, mintha egy nem túl okos kisgyerek beszélne, ami persze komoly felnőttek esetében bizonyára tényleg szórakoztató.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2014.03.19. 23:08:01

@hungarisztan: Élvezettel olvastam. Ennyire nem ismertem a holland nyelvet. A búr meg úgy látszik egy creol nyelv...

hungarisztan 2014.03.19. 23:45:41

Én is csak azért tudom ezeket, mert majdnem 7 évet volt szerencsém Belgiumban élni, s Hollandiába is kiruccantam párszor (hiszen „ott minden közel van”...). Egy picit meg is tanultam hollandul/flamandul, de párhuzamosan a mostani svéd/norvégtanulással felejtek el mindent. Gyalázat. De ez mellékszál.
Dél-Afrikába nem ruccantam ki, de volt egy onnan származó kollégám, aki ugye afrikaansból upgrade-elt hollandra, a búr nyelvi infókat tőle tudom. No, ő mesélt cifra történeteket... A családja farmerkedéssel foglalkozik, valahol a puszta közepében, ahol a madár sem jár. Viszont az apartheid végével igencsak rossz idők köszöntöttek az ottani fehérekre, világ végén elszigetelve lenni meg még az apartheid alatt sem jelentett konkrét életbiztosítást. Úgyhogy a kollégám elmondása szerint az egész farm kettős elektromos kerítéssel van körülvéve, amit pluszban (hogy kívül vagy belül, azt már nem tudom) „házi” krokodilok védenek, és azt meg 4 éves kortól felfele mindenki betéve tudja, hogy csőre töltött puska meg fél kiló muníció nélkül nem lépnek ki a házból még a száradó ruhákig sem. Az udvaron a régi traktorok, ekék, gépek nem hanyagságból vannak szétszórva, hanem fedezék gyanánt, és bizony ezek korántsem túlzó védelmi intézkedések...
Hát mit mondjak, ők oda születtek, nekik már ezek a körülmények természetesek. De mi csak néztünk innen Európából – különösen a krokodilos őrző-védő szolgálat tetszett nagyon. :o)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2014.03.20. 06:40:57

@hungarisztan: Milyen jó, hogy Akán nem kellenek házi krokodilok!!! :-)
Már nem hiányzik a világjárás. Lehet, nemsokára elkezdek öregedni! :-)
süti beállítások módosítása