HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) Greenore (1) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Hans Albers (1) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (12) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (232) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (15) Sharpness (3) shelter (1) Shenandoah (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (14) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (2) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Volt egyszer egy MAHART, ahol több, mint 1500 tengerész dolgozott. Közöttük volt Moha és Seafalcon is. De a céget "hozzáértő" politikusok felszámoltatták a szakemberekkel, olyan helyzetbe hozva őket, hogy ez lehessen a logikus megoldás.

Milyen is volt ez a cég, amikor fénykora volt, és ez a hatvanas, hetvenes évekre esett.

Amikor én kezdtem, 1973. augusztus 8-án, Csepelen, a Szabadkikötőben volt a DETERT (Duna-Tengerhajózási RT) központja. Innen irányították a három területen szállító tengerjárókat. Mi ezeket "linernek" hívtuk, bár valójában nem azok voltak. A liner meghatározott útvonalon halad, menetrend szerint. A mi linereinknek volt egy-egy anyakikötője, és meghatározott körzete, de menetrend nem volt, és a kikötők se egyformán követték egymást.

Réni (vagy fekete-tengeri) liner:

Persze jobb ezeket csoportnak hívni, ahogyan a kereskedőknél volt szokásos, de most a tengerészekről beszélünk, és mi így neveztük. Réni dunai szovjet kikötő volt, ma ukrán. Ide, vagy Galatzba, esetleg Brailába érkezett meg a csoportba beosztott tengerjáró. A berakó kikötő legtöbbször Réni volt. Főleg vasat raktunk be, mind magyar áru volt. És ment a Közel-keletre, Görögországba, Egyiptomba. Volt egy speciális járat, amelyik Casablancából hozott foszfátot, amit aztán uszályok hoztak fel Budapestre.

Volt idő, amikor a magyar hajók feljártak egészen Budapestig. Amikor Trianon elvette a tengerpartunkat, Fiumét, a magyar kikötőt, ahol a Nautica (Magyar Hajózási Akadémia - alapította Mária Terézia) is működött, a sok volt haditengerész és a kereskedelmiek, akik nem akartak jugoszláv hajókon dolgozni, munkanélküliek lettek. Ekkor találta ki Horthy kormányzó, hogy a Dunát kell tengeri vízi úttá tenni, és Budapestet tengeri kikötőnek regisztrálni, és olyan hajókat építeni, amelyek fel tudnak jönni Csepelig. És az elgondolást tett követte. Jöttek a Duna-tengerjáró hajók, az utolsó három a M/S Székesfehérvár (1975. május 5-től 1976. május 13-ig szolgáltam rajta), az M/S Újpest és az M/S Cegléd. (Az M/S az angol motor ship rövidítése, egyenértékű az M/V - motor vessellel.)

Néhány Duna-tengerjáró hajónk (mind magyar építésű):

Az M/S Cegléd

Az M/S Dunaújváros

Az M/S Székesfehérvár

Az M/S Szeged Csepelen rakodik

Nekem nem volt szerencsém végighajózni a Dunán, mert amikor a 80-as években felújították a járatot én éppen betegség miatt parton szolgáltam (1984-88 között voltam parti állományban).

Így csak Rénit ismerem, a legendás szovjet kikötőt, ahonnan sok magyar tengerész hozott feleséget. Ahol sok magyar tengerész egész vagyont hagyott az éttermekben és a lányoknál. Ahol a rubel számolatlanul ömlött, könnyen jött pénz könnyen ment... Volt olyan legendás tengerész, aki reggel a macskajajjal ébredve valamelyik szép kislány ágyában reggel tejet óhajtott inni, és mivel nem volt, vett egy tehenet, hogy legközelebb legyen... Ahol tejfölös kannába rejtve hoztuk be a Zenit fényképezőgépet a fináncok orra előtt... Ahol a volt SS katona és későbbi AVH-s parancsnok német katonanótát tett fel a magnóra, miután megkérdezte a vizsgálatot vezető szovjet katonatisztet, hogy szereti-e a magyar népzenét...

Szóval Réni... Legendásak voltak az idejáró hajók is: Duna, Rába, Amal Expressz, Amal Glory... ezek nehéz hajók voltak fedélzeti szempontból, kemény munka volt a raktárcsukás, lévén a hajók bokaportásak. Hogy ez miféle raktárcsukási módszer, próbáld elképzelni a következőket: a raktárnyíláson keresztben vastag acélgerendák (beamek) vannak, amik tartják a rájuk fektetett vastag (1 1/2 colos) deszkatáblákat. Erre fektettek három réteg ponyvát, és ezt lekötözték. Nem is volt akkoriban ismert a raktárak beázása, mint azután, hogy kitalálták a MacGregor rendszert.

 Az M/S Somogy, az egyik un. norvég típusú hajónk. Norvég licensz alapján építettük, hat került a Maharthoz, pár a norvégekhez, de a zöme ment a Szovjetunióba háborús kártérítésként. MacGregoros hajó

Szóval Réni... persze megfordultak itt a Távol-keletre induló hajók is, amikor Dunaújváros Japánba exportálta az acélt. Volt itt az Ady, a Petőfi, a Vörösmarty is.

Egyelőre ennyi, a teljesség igénye nélkül, örülnék, ha Moha is írna a réni emlékeiről (ha vannak).

Címkék: mahart duna tengerjáró réni

149 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr692555693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hurri Kán 2011.01.03. 12:51:57

Ezek közül a hajók közül még megvan valamelyik?

Szomorú hogy mennyi cég jutott kis hazánkban hasonló sorsra...

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.03. 12:59:12

@gyvy: Sajnos egyik sincs meg. De van egy hajó, a M/V Debrecen ex Kassa, ami a MATE (Magyar Tengerészek Egyesülete) tulajdonában és a Zoltán Alapítvány kezelésében van. Ez most rendezvényhajó. Képek itt vannak róla:

mateinfo.hu/gallery/3/Kepek3index.html

mateinfo.hu/gallery/2008kinder/index.htm

mateinfo.hu/gallery/muzeumejszaka/index.html

Hurri Kán 2011.01.03. 13:02:25

@Seafalcon:
A Debrecen pár hónapig Budán, a Batthyány-tér közelében állt a Dunán. Elsétáltunk megnézni, nagyon szépen felújították.
Gondolom belül is, fel nem mentünk rá.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.03. 13:05:41

@gyvy: Pedig megéri egyszer felmenni rá. Technikai csoda a kormány lánchajtása a hídról a hajófarig, megnézheted a főgépét, a horgonygépét... Érdekes.

vegyesfehér 2011.01.04. 09:03:14

Ez egy igen jó presztizsü munka lehetett annak idején, abban a zárt világban, amikor az átlagpolgár nem nagyon utazhatott külföldre (úgy is mondhatnám, hogy irigyelt). Megértem, hogy nosztalgiával gondolsz rá. Legendás idők lehettek. Kár, hogy tönkreverték a céget, bár erről te biztos többet tudsz.

branyik 2011.01.04. 09:04:37

Édesapám mondogatta mindig, hogy ő mikor a végzett a technikummal('70 es évek eleje) el akart szegődni tengerésznek. Én kisgyerekként nem értettem, hogy hogyan gondolja ezt. Most már értem.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:05:57

@vegyesfehér: Igazad van, akkoriban irigyelt munkakör volt, bár igen kevesen tudtak róla, nem újsághirdetésben keresték az utánpótlást.
Azt hiszem, kiteszem egy bejegyzésben azt a "kálváriát", ahogyan én, minden protekció nélküli kevesek egyike bekerültem a tengerészek világába.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:06:51

@branyik: neked is mondom, kiteszem (most) a hoygan lettem tengerész c. bejegyzésemet.

vladek 2011.01.04. 09:10:48

@gyvy: Így van, érdemes megnézni a Debrecent és érdemes felmenni Neszmélyre is, ott is lehet csodákat látni a hajóskanzenben!

Kellicottia 2011.01.04. 09:13:01

Mindig elszomorít ez a téma...világéletemben,gyerekkorom óta tengerész akartam lenni, aztán tessék, lemaradtam róla, valószínűleg 20-30 évvel előbb kellett volna születni (persze csak ebből a szempontból).
A legszörnyűbb az egészben, hogy gyakorlatilag szép lassan kihal az egész, ehhez kapcsolódó tudás és kultúra Magyarországról.

Hurri Kán 2011.01.04. 09:14:14

@vladek:
Tavasszal ha jobb idő lesz szerintem megyünk.

Esetleg -természetesen ha ideje engedi- nem tudom, hogy jelen blog tulajdonosa elvállalna -é egy kis "tárlatvezetést" ha összejön pár érdeklődő, jó lenne egy értő ember társaságában nézni végig az ott lévő dolgokat.

Kellicottia 2011.01.04. 09:15:10

@vladek: Fel lehet menni a Debrecenre? Eddig még csak a partról csodáltam, nekem úgy tűnt be van zárva a feljáró. HegedüsHubert könyveinek olvasása után fantasztikus élmény lenne a hajón járni.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:16:08

@Kellicottia: Neked szól a Szavak a hullámok hátán című bejegyzés...

@gyvy: erre sort lehetne keríteni, de Moha is kellene, mint szakavatott gépész!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:18:23

@Kellicottia: El lehet intézni. Sokszor vannak programok, rendezvények, amikor megnyitják a látogatók előtt.Tavasszal szerintem meg lehetne szervezni egy látogatást, azt hiszem el tudom intézni a MATE vezetőségénél (én vagyok a webmesterük - mateinfo.hu) vagy a Zoltán Alapítványnál, amelyik üzemelteti.

vladek 2011.01.04. 09:25:05

@Kellicottia: Mi az egyik Múzeumok Éjszakája alkalmával néztük meg. Persze ha sor kerülne egy közös látogatásra, az nagyonis érdekelne!

Hadrian77 2011.01.04. 09:33:05

Bassz, 96-ban azért mentem Győrbe a SZIF-re, hogy tengerész legyek, de mire odaértem megszüntették a szakirányt, mondván kevés a jelentkező...

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:43:56

@Hadrian77: Az utolsó évfolyamon végzetteknek ki kellett menni Gdyniába egy 4 hónapos tanfolyamra (sok-sok dollárért), hogy megtanulják azt, amit az egyetem kihúzott a tananyagból, és ezután az IMO (Nemzetközi Tengerész Szervezet) elfogadta a képzést és megkaphatták a tiszti patentjüket.

Hadrian77 2011.01.04. 09:45:33

@Seafalcon: tudom, hallottam. Egyébként ott ragadtam az egyetemen, hajós tanárokkal jóban vagyok most is.

Shinigami Daiko 2011.01.04. 09:47:36

@vegyesfehér: " Kár, hogy tönkreverték a céget"

minden tiszteletem az ott (vagy másutt, hasonlóan "tönkrevert" helyen) eltöltött életpályáké meg a nosztalgiáé, de

valaha nézte-e valaki-is, h az adott cég/ipar/tevékenység abban a formában legalább 0-szaldós?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:54:23

@Shinigami Daiko: Tudod ez jó kérdés. Tengerhajózni veszteségesen szinte nem is lehet (jó ez túlzás...)
A szocializmusban a tengerhajózás tartotta el a többi igazgatóságot. Könyvelési trükkökkel átvarázsolták a pénzt személyhajózáshoz, a Balatoni hajózáshoz, eltartotta a Központot, és utána kimutatták, hogy alig volt nyereség...

Ma csak kis hazánknak nincs tengerhajózása a tengerrel nem rendelkező országok között. Az övék nyereséges.
Hadd ne folytassam...

Gazsi bácsi lótetű 2011.01.04. 09:56:22

Nos én a gyerekkorom nagy részét ezeken a hajókon töltöttem. Édesapám régi detertes volt, és mivel a Mahart érában a "nem kellően megbízható pártkatona" elbírálás alá került, így ritkán volt szerencséje a nagyhajókon dolgozni, inkább maradtak a kicsik. Főleg a Duna-tengerjárók, neki volt "szerencséje" többször végigjönni a Dunán. Néhányszor én is utaztam Mohácstól a szabadkikötőig és vissza.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utolsó 3 ex-detertes hajót (Cegléd, Újpest, Szfehérvár) átrakták panamai lobogó alá adózási okokból. Ezzel nem is lett volna baj, de a panamai lobogó alatt dolgozó tengerészek esetében megkövetelték a nemzetközi tengerész szakszervezeti tagságot is. Elegáns mozdulattal a cég ezt is elintézte, átvállalva az első évi tagdíjat is. Aztán jött a levél a szakszervezettől, hogy milyen jogok illetik meg a tagokat. Akkoriban -ha jól emléxem, 86 Ft volt a napi kajapénz - és 110 Ft volt egy USD. Na, a szakszervezet által megkövetelt minimál kajapénz USD 3,40 volt, ennyit kellett a Mahartnak biztosítani. Volt nagy felhördülés a központban. Aztán mégjobban felhördültek, amikor a minimálbérre tért ki a levél. volt bér-rendezés rendesen...

Amúgy ezek a régi hajók igen elavultak voltak, se robotkormány, se légkondi nem volt rajtuk. Viszont meleg az volt rendesen. A bokaporták vastagsága és súlya nekem is sokkoló volt, és ehhez képest a norvégok egykezes raktárnyitása valójában egy felüdülés volt. Volt szerencsém azokhoz is bőven (Herend, Héviz, Somogy...). Sajnos az Amal "lányokon" csak egyszer voltam látogatóban, amikor egy bakuli-irtás alatt meghívtak minket vendésgségbe...

A teljeskörű tájékoztatáshoz még az is hozzátartozik, hogy a fedélzeti tisztek közül igen sokan hunytak el sajnálatos módon ugyanolyan betegségtől. Mind tökéletesen egészséges emberek voltak, majd a rák hónapok alatt elvitte őket. Morbid módon édesapám esetében a temetés után kaptuk meg az igazolást arról, hogy tökéletesen egészséges, az ország legkomolyabb EÜ vizsgálata szerint...

vegyesfehér 2011.01.04. 09:56:28

@Shinigami Daiko: Ezért írtam, hogy Seafalcon erről biztos többet tud. Sok szoci nagyvállalat működött gazdaságtalanul, lehet, hogy a MAHART is. Viszont a 90-es években sokukat úgy tüntették el, számolták fel, vagy privatizálták bagóért, hogy esélyt sem adtak egy normális és gazdaságos működtetés kialakítására, vagy legalább az ott felhalmozott több évtizedes tudás/tapasztalat továbbhasznosítására vmilyen formában.

Hadrian77 2011.01.04. 09:58:07

@Seafalcon: egy tanszéken dolgozunk:) bár ő ugye nem kereskedelmi hajós, hanem vitorlás:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 10:04:42

@Gazsi bácsi lótetű: Akkor biztosan hajóztam az édesapáddal, mert én se voltam nagy hajón (1992-ig), ezeken hajóztam én is.

@Hadrian77: és nyakig benne van a szótáramban a vitorlás szavakkal!

Ronald 2011.01.04. 10:05:24

Remek cikk - lehetne bővebb is.

De azért megkérdezném (nem kötekedés): miért kell ilyen apró betűvel írni - és szürkével is, ráadásul?

Egy ilyen cikknek nincs oka "Boccs, hogy élek / Szíj Melinda" effektusban szenvednie - vagyis egy normál betűméret jót tenne az olvashatóságnak.
.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 10:07:08

@Ronald: Ez a sablon bűne... nekem se tetszik, azt hiszem, váltok...

Hurri Kán 2011.01.04. 10:12:30

@vegyesfehér: @Shinigami Daiko:

Szinte bármilyen cégről ki lehet mutatni hogy veszteséges, de akár azt is, hogy nyereséges...

Természetesen megvan a módszertana annak, hogy felmérj egy céget hogy valóban életképes -e, (és most nem csak a dolog számszaki oldalára gondolok), vagy nem, vagy esetleg milyen átalakítások szükségesek a cégben.

Persze mint tudjuk bevett gyakorlat volt egyes cégeket lepusztítani, majd kimondani rájuk hogy rossz, veszteséges, ezért el kell adni...

aeidennis 2011.01.04. 10:20:48

Érdekes cikk!
Ezeknek a hajóknak mekkora volt a merülése telepakolva? Ahogy elnézem őket, könnyen el tudom képzelni, hogy kisvíznél igencsak gondban lehettek a Duna gázlóin.

l.x. 2011.01.04. 10:22:22

Nem tenger, csak a Duna: a Szentendrei-szigeten nőttem fel, a gyerekkoromhoz úgy hozzánőtt a hajnali ködkürtre ébredés, mint a kakaskukorékolás. Ennek a MAHART-tal együtt lett vége.

Később a véletlen úgy hozta, hogy a Flottillánál szolgáltam - pár éve láttam Nagymarosnál egyet az elkótyavetyélt aknász naszádok közül - árvíznél meg a rocsó (ha éppen van) számít a technikának a mentésnél...

Na most se lett jobb kedvem.

fazzy 2011.01.04. 10:25:20

Volt egyszer egy Bodrog is....

aeidennis 2011.01.04. 10:30:47

@l.x.: A Lajtát is rendbehozták, csak a motorja meg a fegyverzete maradt le róla... :(

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2011.01.04. 10:35:33

Gratula a cikkhez, nagyon érdekes! Azt ma már nyilván nem lehet megmondani, "mi lett volna, ha..." Aki szereti a hajózást, nyilván már csak nosztalgiából is sajnálja, ha felszámolnak egy ilyen céget, de én is úgy gyanítom, lehetett volna ezt jól is csinálni. Kár érte. De legalább van, aki mesélhet és mesél is a régi időkről.

naugye! 2011.01.04. 10:38:04

A nyolcvanas évek elején -újságíróként- majdnem három hónapot töltöttem el a Székesfehérvár fedélzetén. A Földközi és a Vörös tengeren hajóztunk, majd feljöttünk a Dunán Budapestig. Riportsorozatot írtam róla.
Sokfelé jártam addig is, azóta is a világban, de ez a három hónap életem meghatározó élményei közé tartozik.
Csak apró adalék a fentiekhez: nemcsak légkondi nem volt a hajón, de momentán a mélységmérő sem működött. A két radar közül az egyik kinyiffant, a másikkal meg takarékoskodni kellett, nehogy az is gallyra menjen. Valami baj volt a fedélzeti csörlővel, a horgonnyal, s a rakodó darukat se lehetett használni. A görög szigetek közt éjszaka, radar nélkül izgi volt. A szegényes felszerelés és a szűkös körülmények miatt a magyar tengerészek muszájból a legjobbak közé tartoztak akkoriban. Hozzátéve: egy ezer tonnás bárkán egy kiadós vihar is nagy élmény, különösen ha egy arab kikötőben rosszul rakták meg, a foszfát fő súlya az első és a hátsó raktárba ment, és félő volt, hogy egy nagyobb hullám tetején az egész alkotmány bicska módra ketté törik.
Sok kaland, érdekes emberek. A legénységgel együtt vakartam a rozsdát, a tisztekkel együtt terveztem az útvonalat, megtanultam navigálni, a sextáns használatát és a helymeghatározás fortélyait (a GPS akkor még nem létezett), a végére tudtam a térképolvasás, a tengeri közelekedés szabályait is.
Szép volt, jó volt, de azért a három hónap éppen elég volt.

vén betyár 2011.01.04. 10:48:47

Nagyon-nagyon érdekes.A hozzászólások is tanulságosak!
Szomorúan olvasgatom.

naugye! 2011.01.04. 10:56:39

@aeidennis: Kis víznél nem is tudtak feljönni. Nagyon érdekes volt, hogy pilotként a dunai szakaszon gyakorlott uszálykormányosokat használtak, akik ismerték a folyó szinte minden négyzetcentiméterét. Így is nagyon izgalmas volt a dunai út, a legénység minden tagja éjjel-nappal talpon volt, hiszen ezek a tengeren nagyon kis hajóknak számítottak, de a Dunán nagyon nagynak. Különösen az éjszakai menetek voltak zűrösek, pláne, hogy a Székesfehérváron nem működött a mélységmérő, és hagyományos ősi módszerekkel kellet a mélységet megbecsülni.

dinamo vodka 2011.01.04. 10:58:02

én értem, hogy innen 2010-ből nézve visszasírjuk, amikor még volt magyar termelőipar (és hogy vissza fogjuk 2015-ből mondjuk), de könyörgök, itt a kontinens közepén pont tengerjáró hajó-gyártást?

Hurri Kán 2011.01.04. 11:01:09

@dinamo vodka:
Nem a gyártást sírják szerintem vissza a legtöbben, hanem a megszüntetett folyami és tengeri teherszállítást. Nem ismerek pontos számokat, de az tény, hogy teherszállításra mindig is szükség van és lesz is. Az, hogy ennek a gazdaságos működtetése hogyan érhető el, az persze egy más kérdés, adott kapacitás alatt nyilván nem rentábilis, de ha akarat és szándék van, akkor sok minden megvalósítható.

backdrive 2011.01.04. 11:27:39

Réni jó hely volt, és legalább gyorsan kapcsolt a Mari néni telefonja.
Nem Spungi vette azt a tehenet?:)

1hurka 2011.01.04. 12:03:00

A fényképekért külön köszönet! Nem elég hogy a ezek a hajók eltüntek, de a képeiket is alig lehet megtalálni.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:11:12

@aeidennis: A Duna-tengerjárók maximális merülése mindössze 3 méter körül volt, éppen a vízállások miatt.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:15:07

@aeidennis: A Lajta is látható a Neszmélyi Hajóskanzenben.

@ElChe: Nemsokára indítom a naplómat 1995-ből.

@naugye!: Azért a foszfát berakásában az első tiszt is ludas volt, legfeljebb titkolta. Szerettem a Fehérvárt, több, mint egy évet húztam le rajta!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:19:34

@dinamo vodka: itt, a kontinens közepén a Komáromi Hajógyár (odaát) nem győzte a hajókat gyártani, a kapacitása 5 évre le volt kötve, akkor amikor nálunk az Óbudai sziget elrablása volt a fontos, és "igény nincs a hajókra" felkiáltással megszüntették a gyártást. Azokra a hajókra, amiket (utolsó 3-at) csináltak, mindig óriási igény van, volt, lesz! A 3500 tonnás szobakonyhás hajókból nem lehet eleget gyártani!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:23:02

@backdrive: nem tudom, a nevekre nem emlékszem, mert én is hallomásból hallottam. Nem voltam én sem Réni szakos.

@1hurka: Igyekszem minél több elérhető képet összeszedni!

tégé 2011.01.04. 12:23:04

Gyermekkoromból rémlik egy film, amit Vitray készített a magyar tengerhajózásról, azt hiszem "Navigare necesse est" címmel. Szívesen megnézném újra, de egyelőre nem sikerült megtalálnom.

Egyébként csak külsős kibic vagyok, de élvezettel olvasom a magyar hajós oldalakat, történeteket.

Még kérek!!!

naugye! 2011.01.04. 12:26:50

@Seafalcon: Volt is balhé! Azzal védekezett, hogy átverték, de vszínűleg mással volt elfoglalva, nem a rakodással.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:34:24

@tégé: Ez az a film, amit én nem láttam, mert hajón voltam, amikor vetítették.

@naugye!: naugye!

gigabursch 2011.01.04. 13:06:36

Aki többet szeretne tudni róla, az menjen fel a Magyar Hajózásért Egyesület honlapjára, ahol - hajózási szempontból - nemzetközileg elismert hajóregisztert talál minden magyar zászló alatt futott és/vagy Magyarországon gyártott géphajóról.
Ha lesz rá kapacitás sorra kerülnek a bárkák, uszályok, stb...

www.hajocsavar.hu

dinamo vodka 2011.01.04. 13:13:42

@Seafalcon: nyilván Mongóliában is meg lehetne oldani, meg ott is lehetne Tokajit palackozni, de a hajógyártás egyszerűen vízhez kötődik - a tengeri hajó-gyártás meg tengervízhez

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 13:22:46

@dinamo vodka: A Dunán a tengerjáróhajó gyártás gazdaságos és nagy üzlet! Passz. Miért ne csinálják a túlkomáromiak ha van rá kereslet és megrendelés? Hiszen ott a tenger, Constanzában veszik át a hajókat a megrendelők.

Hurri Kán 2011.01.04. 13:24:12

@dinamo vodka: a 3500 tonnás nem az a kimondott tengeri kategória...

[Moha] 2011.01.04. 13:28:16

@dinamo vodka: Kéne szólni a szlovákoknak, hogy valamit rosszul csinálnak Komarnoban, hiszen ott sincs tenger.:)
Egyébbként ahogy azt valaki fentebb irta nem a hajóépitést siratjuk hanem a hajózást.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 13:30:41

@dinamo vodka: Már ne haragudj, akkor micsoda? Tizenöt évet húztam le rajtuk. Fentebb megírtam valahol, hogy mi magyarok, szobakonyhásnak hívjuk, angolul coasterek. Mivel végezzék a part menti szállítást ha nem ezekkel? Milyen hajók mennek fel a Szajnán Rouenba? A Rajnán Duisburgba? A Maason Moerdijkba? A Guadalquiviren Sevillába? A Nogaron Porto Nogaróba? Az Oderán Szczezinbe? Az Emsen Harenbe? Hogy az angol kikötők zöméről ne is beszéljek?
Ezek igazi tengerjárók, és ha vitorláznál a Doveri szorosban ilyen hajók tömkelegével találkoznál. És ilyet mi is gyártottunk, és gyárt a Lodnice Komarno.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 13:31:55

@Seafalcon: illetve gyvy-nek szól a válasz! Kicsit elkeveredtem...
:-)

Hurri Kán 2011.01.04. 13:36:36

@Seafalcon:
Nem vagyok jómagam sem szakértő a témában, csak olvasgatni szeretek róla. Arra próbáltam utalni, -feltételezve a súlya alapján- hogy ez a méret folyókon is használható. Ill. arra, hogy egy dolog hogy valamit hol gyártanak/építenek össze és egy másik hogy hol használják.

[Moha] 2011.01.04. 13:38:46

www.shipspotting.com/photos/middle/5/9/0/71095.jpg
Ez a hajó itt épült Budapesten, pár hónapig hajóztam rajta. Ebből a tipusból 3 db készült Magyarországon aztán megszüntették a gyártást.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 13:42:49

@gyvy: oké, persze, semmi baj. :-) De a tengeri hajózás, a tengerparti országok esetében is igen nagy hányadban folyam-tengerhajózás, és erre csak ezek alkalmasak!

@[Moha]: Én kétszer is voltam, összesen 10 hónapot!

A következő bejegyzésben videót fogok kitenni erről a hajóról

A Leander-tölgyi M-Bear 2011.01.04. 13:44:44

@Gazsi bácsi lótetű:
istenem, felét érteném ennek, de boldog lennék :)

Hurri Kán 2011.01.04. 14:05:28

@Seafalcon:
Feltételezem, hogy kimondottan nyílt tengerre azért ennél nagyobbakkal mennek.
Egyébként tengeri hajóknál a "vezetői engedély" -nem tudom a pontos megnevezését- az hajóméret, teljesítmény, vagy aszerint van, hogy a parttól milyen messzire megy el?

És van -e itt is típusvizsga, mint pl. a polgári repülésben?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 14:23:18

@gyvy: Miért? Ezekkel is! Ilyen hajók átmennek a Karib-tengerre és vissza! Lejárnak a Távol-keletre. Ezek úgy 30 napnyi üzemanyagot képesek felvenni (6,5-7,5 tonna/nap), hát miért ne? Természetesen ezekkel nem szoktak ilyen utakat állandóan járni, de képesek rá, és ritkán meg is teszik.
Ha rendszeresen olvasol, majd lesz egy bejegyzés a képesítésekről is.

szalma b 2011.01.04. 16:18:33

Szia Pisti / Botond

Egyszer arról is írhatnál/írnék, mi történt a Mahart-tal. Mindenki csak találgat, pedig kevés kivételtől eltekintve még mindenki él azok közül,akik ténylegesen tudják az igazságot.

Egyébként a 3500 tonnás hordképesség nem kicsi, nekünk a "kislengyel" hajóink is jártak Európa és USA között dunaújvárosi export vassal.

szalma b 2011.01.04. 16:25:08

@vegyesfehér:
senkit sem érdekelt sem a tudás, sem a tapasztalat, kizárólag az ingatlanüzlet...

szalma b 2011.01.04. 16:28:00

@Seafalcon:

Azt elfelejtetted hozzáírni, hogy családos emberként - 2 gyerekkel! - a legszorgalmasabb tanuló voltál a tengerész tankörben a "műegyetemen" és a legjobbak között végeztél. Legyenek ilyen példaképek is, ne csak celebek.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 17:04:41

@szalma b: Ha hajlandó vagy írni róla, akko rmeghívlak ide társszerzőnek, oké?

szalma b 2011.01.04. 17:08:43

@Seafalcon:

már hogyne lennék hajlandó:

- először is felelős vagyok, mert döntéshozó voltam
- másodszor is szökött tengerész lennék
- harmadszor a hajózásból élek mióta megszülettem
- negyedszer a barátod lennék egy pár évtizede :)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 17:12:18

@szalma b: elment a meghívó... ha megkaptad, máris írhatsz!

szalma b 2011.01.04. 17:15:54

@Seafalcon:
még van egy kis dolgom - utána írok pár sort kezdetnek.

uskok 2011.01.04. 20:44:28

Üdv a lelkes csapatnak!
Örülök, hogy beindítottátok a blogot. Valóban sokunkat érdekel a valós történés!
A "Hajóportrék" c. könyvünkben néhány akkor ismert adatot felsoroltunk, az azóta sajnálatos körülmények között elhunyt két szerzőtársammal. Egyszer a Yacht Magazinban is volt egy cikkem az egy dolláros hajókkal kapcsolatban, s a Vörösmarti eladásakor első felindulásból elkövetett cikksorozatom, ami az Aqua Magazinban jelent meg, a honlapomon olvasható (www.uskok.eoldal.hu.
Ha bármelyik írásnak, vagy részletének helye lenne itt, természetesen hozzájárulok a közzétételhez.
Ha szükséges, sok fotóm is van, az akkori idők minőségi színvonalának figyelembevételével.

sugyosa 2011.01.04. 21:05:33

Valaki rákérdezett az M/S Petőfi méreteire . 152m hoszú,21m széles volt.11 forgódaru 6t-ás és egy nehézdaru 6o t-ás (mozdonysúly!). Egy raktár 3 szintes,5 raktár 2 szintes (twin deck) Személyzet Barbától,deckboy-ig 45 fő plussz 5 utas.Csiga(propeller) átmérő kb:4m.Főgépe öt hengeres kétütemü diesel,pluszz 3 segédgép.A merülésére nem emlékszem pontosan.Talán 14m volt.?

parol 2011.01.04. 22:19:44

@gyvy: Először is elnézést kell kérnem az összes olvasótól, mert én nem tartozom a tengerészek közösségébe, valahogy kívülálló vagyok, de ...A Debrecen (ex Kassa) nyáron a budai rakpartra volt kikötve. Most az Újpesti-öbölben várja újabb csúffá tételét. Augusztus 20-án felkönyörögtem magamat a fedélzetre, azonban a látottak alapján ezt nagyon megbántam. Szinte semmire sem ismertem rá, pedig régebben ugyancsak sok időt töltöttem rajta. Valamiféle "vendéglátóipari létesítménnyé" alakították át (de ide inkább más szó illenék) az öreg ladikot. Talán jobb lett volna, ha úgy marad meg az emlékeimben, amilyen régen volt, alacsony, billegő, kacsaként támolygó, de élő és valódi és igazi hajóként.

sugyosa 2011.01.04. 22:30:59

A Duna-tengerjárók (hazajárókról).Kis merülés a vizállás miatt.Lebontható kémény és felső hid ,lebillentett forgódaru a hidak miatt .Három kormánylapát közötte két csiga ,a jó fordulékonyságért. Két főgép.És mindezt Óbudán épitették. A kikőtőkben a pilotok néha csodájára jártak ezeknek a (bakuliknak)bocs,a manőverező képességéért.Dicséret a vmikori tervezőknek és épitőknek .

sugyosa 2011.01.04. 22:38:31

@parol: Sajnos az általad emlitett utolsó emlékünk hosszú időn keresztül villanyszerelő műhely volt az újpesti hajógyárban.Azért néz igy ki.Széthordták,esély sincs hogy eredeti vagy ahhoz hasonló állapotba hozzák.

Hurri Kán 2011.01.04. 22:42:52

@parol:
Felújították, de a fenntartásra már nincs pénz? Ezek szerint.. Szomorú.

parol 2011.01.04. 22:55:22

@gyvy: Hát én ezt nem felújításnak nevezném, ami a Debrecennel történt (és történik talán most is). Szenzáció- és pénzhajhászásnak inkább. Belülről nem is hasonlít már egy hajóhoz, inkább csak egy lepusztult vendéglői teremhez. Főgép csak jelzésszerűen van a sarokba támasztva, donkey mellette, de minek? Tengeri híd belül csupasz, a kabinok helyén mellékhelyiség. "Sic transit gloria mundi"

Hurri Kán 2011.01.04. 22:56:41

@parol:
Fel nem mentem rá, csak kikötve láttam.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.05. 04:36:31

@uskok: Kösz Jóska, ha szükséges, élni fogok vele!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.05. 04:42:13

@gyvy: @parol: Ami a Debrecennel történt...ez is egy bejegyzés lehet (lesz?). Elöljáróban annyit, hogy a kérdést úgy kell feltenni, hogy mi a jobb: ha teljesen eltűnik a rozsdatemetőben, vagy ha valaki hasznosítja? A tulajdonos a MATE, a Magyar Tengerészek Egyesülete, amelyik olyan szegény, mint a templom egere. Megkaptuk, de pénz nem volt a felújításra, amikor jött egy vállalkozó, átvitette a komáromi hajógyárba, és az átvételkori állapotban felújította.

Hurri Kán 2011.01.05. 08:36:56

@Seafalcon:
Annál, mint hogy teljesen szétszedjék minden megoldás jobb.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.05. 08:55:28

@gyvy: Nem beszélve arról, hogy ez volt az egyetlen egy megmenthető magyar tengerjáró (ez még a II. világháborúban is részt vett)

szalma b 2011.01.05. 10:14:24

@sugyosa:

a merülése 10 méter alatti volt. A Vörösmarty max. merülése 9,80 volt.

[Moha] 2011.01.05. 11:17:58

@sugyosa: A főgép 6 hengeres volt.;) 6 DKRN 74/160-2 tipusú B&W licens.

sugyosa 2011.01.05. 21:39:13

@tégé: Nálam megtalálhatod amit keresel. Van más is.

sugyosa 2011.01.05. 21:47:51

Még egy gondolat a ˝Hazajárókról˝.Amikor az arab -izraeli háboru miatt le volt zárva a csatorna.Egyik hajónk a szuezi-öbölben rekedt.Afrikát megkerülve jutott fel a Földközire.Igaz partközelben,de a személyzet és a hajó erre is képes volt!

sugyosa 2011.01.05. 21:49:58

@szalma b: @[Moha]: Köszönöm hogy kisegitettetek.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.05. 21:53:30

@sugyosa: ez az MS Székesfehérvár volt. A Vörös-tengerről indult, megkerülte Afrikát, és amikor beért a Földközi-tengerre olyan viharba került, hogy azt mindenki élete végéig megemlegette.

sugyosa 2011.01.05. 22:05:56

@Seafalcon: Kőszi a kiegészitést.Akkor én még kölyök voltam,az őregek mesélték.

parol 2011.01.06. 06:25:03

@Seafalcon: Már nem egészen megbízható emlékeim szerint a Székesfehérvár Rijekába igyekezett volna javításra, azonban az Adrián többször olyan nehéz helyzetbe került, hogy inkább megfordult és feljött a Dunán az Óbudai Hajógyárba. Már olyan rossz állapotban volt, hogy muszáj volt erőltetett, folyamatos menetben felhajóznia.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 07:47:53

@parol: erről viszont én nem hallottam, akik rajta voltak, erről nem meséltek - de sokkal valószínűbb, hogy nem ragadt meg az emlékezetemben!
Viszont azt tudom, hogy a Fehérvér helyett egy cseh hajó, a Bojnice ragadt bent a Keserű tavakon. A parancsnoka jóban volt a szuezi hatóságokkal, és bár a Fehérvár után érkeztek, a magyar hajót kivették a konvojból, és ők kerültek be. Hét évre ott is maradtak. Én akkor láttam a hajót, amikor Triesztből lefelé hajóztunk az Adrián, és a Bojnicét vontatták a Rijekai Hajógyárba. Én még olyan rozsdás hajót nem láttam!!!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 07:48:50

@Seafalcon: Ja, az esetleg előfordulhat, hogy nem a Bojnice volt, hanem a Lednice, ezt a két hajót keverem, de a lényegen nem változtat.

kaladida 2011.01.06. 08:17:11

@sugyosa: A Petőfi főgépe 6 hengeres volt.
Az öthengeresek a Tisza és a Rába gépei voltak. ...+1 henger kompresszor.

kaladida 2011.01.06. 10:50:24

Bocsi, látom, hogy közben Moha szakszerűen javította.

szalma b 2011.01.06. 11:23:32

@Seafalcon:
A parancsnoka Süveges captain volt, de akkor neki még nem volt hosszú járatúja csak az Edelényi captannek. Őt küldték le és került Afrikát a hajóval. Az öreg - Edelényi - sokat mesélt az útról, a magyar marinájók simán teljesítették az utat!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 11:28:39

@szalma b: A második tiszt pedig Papp István, nekem ő mesélte el a sztorit.
De mielőtt nekiindultak volna majd fél évet hajóztak a Vörös tengeren, és mindezt ugye tudjuk légkondi nélkül. Én is voltam lent ezekkel de másfél hónapnál nem többet, egyhuzamban.
Nemcsak jól teljesítették, de kézzel tekertek végig, ami azért nem kis szó ám! (Ezt a nem tengerészeknek mondom)

[Moha] 2011.01.06. 12:15:13

@Seafalcon: Bojnicet a Lednicével.:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 12:17:06

@[Moha]: Ja, azt igen... a baj akkor lenne, ha a két város egyikébe kellene menni, és a másikba érkeznék! :-D

parol 2011.01.06. 12:38:50

@Seafalcon: Primo: Katkits József. Hosszújáratú képesítése 1968. aug.

sugyosa 2011.01.06. 21:52:48

@kaladida: Tedd még hozzá azt a különlegességet ,hogy a dugattyúk alul is robbanoteresek voltak ,mint a 2vh-ban a tigris tankokban.(Nem a gépben voltam anno,csak érdekeltek a kütyük.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 17:22:54

@Ronald: Egyik ujjaddal nyomva tartod a CTRL billentyűt a másik kezed @aeidennis: mutató ujjával az egér közepén lévő kereket magadtól elfelé forgatod. Csodát fogsz látni! Ha vissza akarsz térni az eredeti mérethez, ugyanez, de e kereket magad felé!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 17:27:25

@aeidennis: Valóban. Nagyvíznél meg a hidak alatt. Fülöpcsúcsot(fabódé a felső híd kormányállás védelmére) leszerelni, ponyvából medencét csinálni a raktár és a mellvéd közé és feltölteni vízzel, hogy jobban merüljön a hajó. Ajaj.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 17:32:05

@dinamo vodka: A "buta tótoknak" nem szólt senki, hogy nem lehet. Ők csak csinálják Komarnoban. Szegények...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 17:40:23

@tégé: Ne sajnáld, hogy nincs meg a Vitrai filmje! A guta ütött meg, amikor lement okoskodni a gépházba egész a hengerfejszintig és mutogatta, hogy itt mekkora szerszámokkal dolgoznak, levett a szerszámtábláról egy kb. 32-es csillagkulcsot, oszt a nagy eszével nem kérdezte meg senkitől, hogy mekkora a legnagyobb, mert akkor mutattak volna neki egy akkorát, amin a fejét is átdughatta volna. Mérhetetlenül szar riportsorozat volt. A stáb egész út alatt idegen testként volt jelen a hajón, nem találták meg se a közös hangot, se az elfogadható viselkedést a hajó személyzetével és ez visszaütött a minőségben.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 17:49:17

@Seafalcon: Ahogy fent említém tégének, ne sajnáld a Vitrai filmet! A guta ütött volna meg, olyan szerencsétlenül mutatta be a tengerészéletet. Nekünk éppen itthon lévőknek akartak csinálni egy különleges protokollvetítést, ebben lett volna sokminden, ami a vágott anyagból kimaradt. Kimentünk valami kultúrházba a Fehérvári útra. Megjött a sok nagypofájú TV-s és hoztak egy működésképtelen vetítőgépet. Engem csesztetett mindenki, hogy "Elek szedd szét!" De nem számítottam rá, hogy egy vetítésre is műhelykofferral menjek, a svájci bicskámmal meg nem tudtam kiszedni az imbusz csavarokat a szarjukból, pedig csak égőt kellett volna cserélni valószínűleg. Végülis elmaradt a vetítés és mindenki káromkodva kivonult.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 18:04:13

@sugyosa: M/S Petőfi merülése...Talán nem volt 14m. kevesebb lehetett. Djibutiban teljes rakománnyal feltekertük a kikötőkötelet a csigára és a Bauer captain nem akart búvárt hívni, tüdővel merülgettünk amatőr "békaemberek", jó sokat. De 14 méterre biztos nem tudtam lemenni még "fénykoromban" se.

tégé 2011.02.14. 18:06:25

@A Tengerész: Köszi a visszajelzést a Vitray filmmel kapcsolatban, vigyorgok a mondataidon, mint a vadalma. Van valami más, hiteles forrás, film vagy könyv a munkátokról, életetekről?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.14. 20:25:50

@tégé: Mire gondolsz? Mert ha érdekel, van két regényem a tengerészekről, az életünkről... Itt a blogban is közzé fogom tenni a hajón írott naplóimat, amit azért írtam, mert meggyőződésem volt, hogy a kutyát nem érdekli, hogy Székely úr mit csinál nap mint nap, de a tengerészek mindennapjai érdeklődésre tarthat számot.
Olvasd a blogot, és mind sorra kerül majd.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 21:46:43

@tégé: Nem nagyon. Annakidején még nem volt video. :( Van egy doboz diaképem valamelyik feleségem lakásában valahol, meg van egy pár tucat fekete/fehér papírképem még erről arról. Egyik se olyan, hogy netre fel tudnám rakni. Most éppen én is történeteket gyűjtök a saját, amúgy hajóépítő blogomba, merthogy amíg ilyen hideg van, be vagyok gubózva a jól fűtött szalonba, a térképasztalon lévő laptop mellé.

sugyosa 2011.02.20. 19:14:47

@tégé: Temesi Tamásnak van egy könyve .14 . Ez a címe . 14 hónap az Ady-n ,ő elég hiteles.Az iwiw-en sokan fent vagyunk képekkel is.TENGERÉSZ F. T.Sugyosa

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.20. 19:20:21

@sugyosa: @tégé: Ha kell Temesi Tamás könyve, nálam megveheted.

tégé 2011.02.21. 06:42:46

@sugyosa: Köszi a tippet, úgy néz ki, sikerül is megszerezni a könyvet! Remek.

tégé 2011.02.21. 06:44:13

@Seafalcon: Igen, szeretném megvenni! És nagyon köszönöm! :)

dobókötél 2013.02.09. 09:50:04

Az emlékek! Az első hajóm az m/s Újpest volt, capt. Bejei Csaba, majd Fülöp Artur capt.
Néhány név a "klasszikusok közül kiktől nagyon sokat tanultam a kezdetekben, Hosszú kés, Pácza, Arany, Róka, Emlékszik még valaki Heizel Ferenc fedélzetmesterre? "Arany pont ilyen szép szál legényre van szükségem, holnap lemegy a lánckamrába, maga pont belefér, arany!"
Neki mindenki arany volt! És az elekre, akit csak Ló-nak ismert mindenki? Spungi egy más kategória volt. Réniben nemcsak tehenet akart vásárolni valaki, buszt is akartunk, mert a "hátsó kaputól" messze volt a központ, és ritkán járt a busz. És minden alkalommal csak egy napi díj, azaz 3 rubel volt az össz. pénze egy magyar tengerésznek. Hivatalosan! A fináncok meg azt hihették, hogy csodatévők vagyunk, mikor a nyuzsnyíjban az asztalok tele pezsgővel, vodkával, a lányok meg... Csillagszemű, sz..szagú Ludmilla, na és igen Mari anyánk! Sajnos már mind olyanok, mint a reklámban, azokban a régi szép időkben.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.02.12. 10:27:36

@dobókötél: Te más hajókon voltál, másokkal hajóztál... én csak Bellyei Csabával és ha a Pácza az a Pálca, akkor vele is.

Sokan nosztalgiáznak még... :-)

toki55 2013.03.24. 20:36:59

Sziasztok én ma irok előszőr biztos tele lesz hibával bocs sajnos csak 2 évet hajoztam a detertnél 81-82 ben azota is szerelmese vagyok a hajoknak és tengereknek!Az első hajom az mS/debrecen volt,Madarász Antal cap. és a Vadász volt a fed.m .szégyen de a nevére nem emlékszem.a Szabo Botond chef,Ceglédi Laci II,Petroci Bandi kambuzer...

toki55 2013.03.24. 21:47:58

nagyon sok szép emléket őrzők erről a 1O honaprol!pedig a kormányszektor mellett laktam 1 Bencsik Pisti nevű sráccal.a2. hajom az ms/Budapest volt tisztekre nem emlékszem mert itt még a hid kőzelébe sem kerűltem,annál inkább a legénységre!Fehér vagy Fejér Laci (SNECI)volt a kabintársam,Subkéger Mihály fed.m.Műller Jozsi, voltak sztorik!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.03.24. 21:48:10

@toki55: A Vadász Tóth János volt, hírhedt sztromó volt. Madarász meghalt, hamarost, hogy nyugdíjba ment. Tini még hajózik (vagy nem...) Petróczyról rég hallottam, Szabó Botondot nem ismertem.
Ha fészbukozol, van egy zárt csoportunk, de szívesen látunk.

toki55 2013.03.24. 22:05:02

a sogorom elek volt vagy 15 évig Galambos Tibor biztos sokan ismerték ,sokat hajozott a Szabo Béla cap.nel végig olvastam az egész oldalt,nagyon jo volt nosztalgiázni!tébben irták hogy fáj a szivűk a tenger és hajok után!elhiszem.én szerencsés vagyok mert minden 7ten látom a tengert és a hajokat!26 éve kamion sofőr v agyok és 13 éve csak tőrőkbe járok általában a Boszporusz hidon is át szoktam menni elmondhatom hogy 3O éve debrecent kormányoztam a hid alatt most léptem be trbe holnap fogok lerakni istambulban@toki55:

toki55 2013.03.24. 22:11:15

kőszőnőm a gyors választ!én annyira kezdő vagyok hogy a kollegám ma rakott fel mindent a gépre!internetet az előző uton vettem trben első volt hogy rámentem hajos témákra nagyon élveztem

toki55 2013.03.24. 22:31:45

behoztam 1 sőrt mert kiszáradtam 12 től mostanáig araszoltam abg-tr határon.nagyon sajnálom a Madarász ceptent,velem nagyon rendes volt!De a Vadászra sem tudnék rosszat mondani.a toki nevet a Subkéger adta a budapesten mert borsos a vezeték nevem Ő kikombinálta hogy borsostokány igy ragadt rám a toki.a hozzászolásokban sokan érdeklődtek kőnyvek után kb 2oo kőnyvem van aminek csak a hajozás és a tenger a témája .meg van az a zőld kőnyv ami a cim lista volt hogy hova kűldjék a levelet a rokonok,meg van a napidij lista elég érdekes 3o év után!@toki55:

toki55 2013.03.24. 22:36:39

megkérdezhetem hogy műkődik ez a zárt levelező csoport@toki55:

toki55 2013.03.24. 22:38:11

megkérdezhetem hogy műkődik ez a zárt levelező csoport@toki55:

toki55 2013.03.24. 22:50:54

szo volt még az idegen szavakrol,amikor előszőr mondták hogy menjek a picoba és hozzak dőnecset azt sem tudtam hol vagyok ismertem még a tapsi nevű gép I.T AKI 75ben vett 1tűzpiros corvettet kb 1o éves info akkor USA ban élt volt 4-5 kamionja én trieszbe hajoztam be előszőr,Ő akkor jőtt haza csak rossz vonatra szállt.van 1kb 2o oldalas kőnyvem amiben minden detert hajo benne van.befejezem mert korán kelek.űdv mindenkinek!

toki55 2013.03.26. 20:22:30

Űdv mindenkinek!kicsit csalodott vagyok ,azt hittem hogy tőbb reagálás lesz , a jelentkezésemre.ugy látszik ez az oldal kifujt.

toki55 2013.03.26. 20:29:46

érdeklődtem Seafalkon kollegátol a zárt csoport után de válasz nem kaptam .

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.03.26. 20:33:48

@toki55: tévedésben vagy. Ez nem közösségi oldal, ez a bejegyzés már régen nincs szem előtt, rajtam kívül senki nem látta (valószínűleg a hozzászólásodat), ez az én blogom, én írok ide, és főleg én válaszolok. Csakhogy eléggé elfoglalt ember vagyok, főleg mostanában szinte nincs időm a számítógéphez ülni. Ezért ne légy csalódott, hanem közösségi oldalakon keresd a tengerészeket, a fészbukon vagy az iwiwen.

Ha a fészbukon rajta vagy, akkor itt jelentkezz:
www.facebook.com/groups/detert/ itt aztán van beszélgetés elég... nosztalgiázás, meg minden. Ez a zárt csoport.

Ez pedig egy nyílt:
www.facebook.com/groups/463692893696505/
Itt nemcsak tengerészek, hanem lányok, feleségek is vannak...

toki55 2013.03.26. 21:26:01

@Seafalcon: tiszta ideg vagyok!egyik se jőn őssze ,még probálom ha nem sikerűl majd holnap lesz koll. a vámon akik prof.!még 1x kősz!ha van kérdés szárazfőldi űgyekben arra tudok válaszolni mert 26 éve lakok ebben a rokalyukban.űdv,remélem még ősszejővűnk a neten.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.03.27. 09:41:35

Ha még nem regisztráltál a Facebook.com-ra, akkor nem is jön össze...

ZéJé 2013.05.01. 23:47:46

Judit vagyok, egy a tengerészfeleségek közül. Meglep, hogy egyetlen női hozzászólót nem láttam. Férjem kollegáival kerestük a lehetőséget, hogy a MATE- honlapjára regisztrálhassunk. Sok kínálat van, semmi egység, a többség magánblog. Mivel kérdezni szeretnénk, ezért ezt a lehetőséget választottam. Barátunk, Maylander Tata valakitől megtudta, hogy meghalt - persze csak itt a neten. Ki tehette fel a hírt, ezt kutatjuk, ha ebben tudnátok segíteni, megköszönnénk. Természetesen él, és remélhetőleg hosszú egészséges élete lesz, mert akinek a halálhírét keltik.....
Elolvastam a bevezetőt, láttam a gyönyörű régi magyar hajókat, erről a MATE-tól vásárolt kártyapakli jut eszembe; mindegyiken egy-egy magyar hajó látható.
Kommentelni csak a Vitray-filmhez tudok, mert személyesen érintett a dolog. 11 éves fiammal néztük a filmet, azt hiszem két-három este. A singapoore-i érkezést látva, ahol az "ottani feleségek" szállták meg a hajót a különféle árusokkal, bizony nehéz volt megmagyarázni. Erről keresett és keresetlen szavakkal beszéltem magával a nagy Vitrayval telefonon. A végén megértett és elnézést kért, hogy nem gondolt arra, hogy a tengerészeknek gyerekeik is vannak és esetleg megnézhetik, talán apjukat is felfedezik nem épp a legjobb pillanatban.
Utólag ismét olvasgatva a leveleket, megtaláltam a két fészbukos oldalt, természetesen ott is keresni fogjuk a "tettest". Addig is köszönöm, hogy meghallgattatok, hátha megtaláljuk a hír forrását.
Különben kis kritika kedves Seafalcon, a cím, Egy eltűnt cég nyomában, volt egyszer egy MAHART - keltette fel az érdeklődésem és tippeltem, hogy na ez az, itt a MATE. Tévedtem. A nyomokat senki sem keresi.
Szalma Botonddal folytatott leveleidet még újra olvasom, hátha kiderül a nyom, hova tűnt a MAHART - és főleg miért, mennyiért. Judit

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.05.03. 06:25:12

@ZéJé: Kedves Judit,
elnézést a késői válaszért, de nagyon zűrös napok után vagyunk (költözködtünk, gondolom nem kell magyaráznom bővebben), most már visszazökkentünk a régi kerékvágásba.
A MATE honlap regisztrálás nélkül működik. Igen "régi" és nincs hozzá fórum, nem az a tengerészek, a MATE tagok beszélgetéseinek a színtere. A webmestere én vagyok, a kinézete olyan, amilyenné Gáspár Gyula (elhunyt alelnökünk) tette. Személy szerint nem fogok jelentős átalakítást végezni rajta, mert baromi munka lenne, és erre nincs energiám (csak fizetős munkát végzek teljes erőbedobással).

Maylander Tata halálhíre nekem nem ismerős, nem emlékszem, hogy kitettem volna a MATE honlapra (amúgy a Tata nekem nem mond semmit, egy keresztnév többet jelentene, és azt is gyanítom, hogy nekem nem Tata, hanem Öcsi lenne).
A címmel kapcsolatban: sajnálom, hogy hiú reményeket ébresztettem. A cím csak arra utal, hogy az eltűnt vállalt egykori dolgozói emlékeznek, sztoriznak, és amíg van aki beszéljen róla, addig él eltűntként. Ha elmegyünk, a CÉG is eltűnik...
A politikai hogyan nem érdekel (már), mert nem lehet visszahozni.
Sárral meg dobálózzon az, akinek életeleme...
Persze indulatoskodni lehet, az ember már csak ilyen, akit szeret(ett) azzal szemben nagy indulatok dúlnak benne.
A Vitray filmet nem láttam.
Örülök, hogy olvasod a blogot.
Üdv: István, azaz Seafalcon

ZéJé 2013.05.03. 16:42:13

@Seafalcon:
Kedves István! Kezdem ott, hogy nagyon nehezen találtam ide vissza, így több oldalt láttam a magyar tengerészekről. Legtöbbön a kezed nyoma látszik, valahol olvastam is, hogy te vagy a Mate webmestere, láttam, hogy rengeteg blogod van, hogy sok könyvet - különböző témákban - írsz. Ez növeli a nagyságodat.
Ma hívott az érintett Mayló (József a teljes neve, testvére is tengerész, jelenleg aktív),aki megadott egy útvonalat, hol találták meg halálhírét. Ezzel meg is köszönöm, hogy válaszoltál, ott még nem jártam, de talán sikerül "beszélnünk" az illetővel. Különben valahol azt is láttam, javíts ki, ha tévedek, hogy 48-as vagy, akkor pedig kicsi kezitcsókolom jár nekünk - sajnos.(Ez volt a vicc!)
Még azt elmondanám, hogy nézegetve a képeket, a híreket, információkat, megállapítottam azt is - festett szőkeségem ellenére -, hogy az összes MATE, és tengerész-szövetség a tisztekről szól. Nagyon belterjes, valószínűleg azért, mert nincs fórumotok, kivéve talán ezt az egyet. Mondták is, hogy ide úgy sem fogok tudni bejutni, mert nincs lehetőség rá.
Hát ennyi volt azt hiszem az én szerepem, örülök, hogy olvashattam benneteket, ez a fórum nőknek szóló, sértő lehet a többiek számára.
Köszönöm ismét a válaszod és ezzel elköszönök, további jó egészséget a későbbi könyveidhez és a blogok írásához. Judit

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.05.03. 17:27:48

@ZéJé: Kiskezitcsókolom kedves Judit! :-)
Hát a Mayló Józsefet nem ismerem, nekem a Karesz volt hajón kollégám.
MATE: kint van a honlapon, hogy a MATE a Magyar Tengerésztisztek Egyesületének jogutódja, de mindenkit szívesen látunk. Van pár nem tiszt tagunk is, de valóban kevesen jönnek el. Ez viszont sajnos!

Ahol a tengerészek dumálnak: van egy Fészbukos csoport, a DETERT, amelyik tengerészeknek lett létrehozva, oda feleségek nem jöhetnek, de hogy ne legyenek kizárva, létrehoztunk egy "Tenger-"Fúrótorony"-Coffee time" nevű csoportot, ahol mindenkit szívesen
látunk: feleségeket, központos dolgozókat, a lényeg, hogy legyen tengerészes mondanivalója...
Itt a link: www.facebook.com/groups/463692893696505/ itt téged is szívesen látunk, sőt hívhatsz másokat is, minél többen vagyunk, annál jobb!
Üdv: István

Doki 2013.05.06. 10:37:34

A hazai hajózás múltjával összefüggő további információk elérhetők az alábbi linkeken:
hajosnep.hu/elektronikus-kiadvanyaink
hajosnep.hu/kiallitasaink/a-magyar-hajoepites-175-eve-avagy-volt-egyszer-72-hajogyar

András Nikoletti 2013.08.22. 19:55:04

1966-ban hajós inasként dolgozhattam az MV Szeged hazajárón.
Gyönyörű volt feljönni a Dunán. Így kezdődött. És még mi minden
lehettem később. Na mindegy, megöregedtünk..

marabou 2013.08.28. 18:12:18

... a cikk utolsó mondata egy felkérés ... megszületett az írás ? hol található ?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.08.28. 19:56:17

@marabou: Sajnos nem... úgy látszik, Moha nem szenved íráskényszerben... :-(

[Moha] 2013.08.29. 12:14:46

@Seafalcon: Dehogyisnem született meg. Csak rövid és pocsékul fogalmazott lett. :D
Itten van-e: shipengine.blog.hu/2011/01/03/reni_85#more2556553

MariaMelinda 2013.10.29. 19:22:03

@toki55: Üdvözlöm,

egy angol nyelvű web-oldalnál dolgozom, és ma kaptam egy érdekes e-mailt. Egy úr a Szabó Béla kapitányt keresi. Segítene kérem abban, hogy miként érem őt el?

Segítségét előre is köszönöm,

Üdv,

Melinda
melinda@vipmail.hu

Huszas71 2013.11.16. 17:13:11

Sziasztok!
Sajnos kiderült róla, hogy "csak" karbantartó volt a Mahartnál, tengerész soha...
Tudom, nem a ti hibátok, de gondoltam jobb, ha tudjátok a tengerész legenda hamis.
kanizsahir.hu/kanizsahir/web/?id=7205

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.11.16. 23:09:18

@Huszas71: Azért nem hülyeségeket beszélt... aki ennyit tud a tengerészetről, arról elhiszem, hogy hajózott. Amit hazudott, az meg belefér (Sao Paolónak nincs kikötője).
Az "újságírónak" viszont fingja nincs a helyesírásról... ez a szégyen!

Huszas71 2013.11.17. 12:44:32

@Seafalcon: Sajnos egy szó sem igaz a tengeri kalandokból, tudom, mivel ismerem a fickót hosszú évek óta. Hogy mi vitte erre az interjúra, nem tudom.
A tengerészkedésből csak az igaz, hogy a Mahart Szabadkikötőben dolgozott a nyolcvanas évektől mint karbantartó. Innen gondolom felcsíphetett néni információt a hazajáró hajókról.
Üdv:Huszas

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2013.11.17. 15:25:06

@Huszas71: Így már érthető, hogy miért bűzlött egy kissé nekem az interjú. Valóban sokat tud a tengerészetről, de azért vannak olyan dolgok, amik árulkodóak. Valójában ha akarom elhiszem, ha nem, akkor nem hiszem. (Valódi tengerészek is hazudnak, amikor festik magukat!)
Egyébként: senkinek se ártott vele, hát semmi rettenetes nem történt. Primitív, ha azt hiszi, hogy ha tengerésznek adja ki magát, attól több lesz.
Egy rádiós tengerész könyvében olvastam, hogy egy nap alatt megjárta az Alexandria - Kairó - Királyok völgye - El Alamein - Alexandria útvonalat. Kiadta, oszt semmi baja se lett belőle... (Miért is lett volna, hisz senkinek nem ártott, csak a saját renoméját rontotta.)

Huszas71 2013.11.17. 18:28:58

Nem, valóban nem ártott senkinek vele, sőt inkább nekünk volt kellemetlen, akik régóta ismerjük. Facebookon kezdte a tengerészkalandok mesélését napló formájában, erre figyelt fel ez az online-újság. Interjú, önfényezés, stb. Szerintem ma már Ő is elhiszi...