HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Szerző: Szalma Botond

Meghívtam társszerzőnek, de valami tévedés folytán kommentbe tette be. Most én kiteszem a bejegyzések közé:

Bizony volt egyszer egy MAHART! És hitem szerint lesz is!!!

1989-ben azt hittük jó kezekbe kerül.... (Itt ne Muradin Péterre gondoljanak, mert ő volt az első kereskedelmi szemléletű, és jól működő vállalatban gondolkodó vezér, még szocialista nagyvállalati vezetőként is!)

A tehetetlenségre egy példa: Mi, akik hajóbérléssel és szállítmányozással foglalkoztunk, azt kértük a vezetéstől, hogy alapítsunk egy olyan céget, ahol a MAHART a fő tulajdonos, a dolgozók pedig kisebbségi, de tényleges tulajdonosok. (Mivel a részvénytársaság zárt volt és részvényt akkor nem engedtek jegyezni) Miután 2 éves tárgyalások után sem akart a felügyelő minisztérium a szállítmányozásra és hajóbérlésre céget alakítani kiléptünk, és elszegődtünk egy olyan vállalathoz amelyik erre hajlandó volt. 

Egy másik példa: a hajóbérlési és szállítmányozási osztály éves eredménye 1989-ben nettó 160 millió forint volt. A MAHART - ma konszolidált eredménynek nevezhetjük - teljes eredménye pedig 80 millió. Vagyis az egyéb területek - folyam, tenger, kikötő, hajójavító, ingatlanok, üdülők, Balaton kisebb nagyobb mértékben, de veszteséget termeltek már akkor is.Nem hiszem, hogy ezt nem látta senki sem!

Még egy példa: 1998-ban dicsekedtek a vezetők,  hogy 200 milliós szenzációs eredmény született - csúcsév a Mahart történetében! - Egy dolgot nem jeleztek. Abban az évben 400 millióért eladtunk egy telket a sok ingatlanunk közül Csepelen! Józan paraszti ésszel nekem ez azt jelezte, hogy az alaptevékenységek veszteségesek voltak! Mi pedig hordtuk ki a lekvárt a spejzból, de a nagymama nem főzött be újat.

Hozzá kell még tenni az igazság kedvéért, hogy a Mahartnak eltűnt az addigi betonbiztos szocialista árualap legalább 50%-a. Az a piaci felállás szerintem már sosem fog összejönni. Ma sokkal nehezebb a hajózásoknak, mint volt 15-20 éve. Sem új piac, sem új forrás. És közben mi éltük fel a vagyont, igaz akkor még szép csendesen...

Fáy úr idejében - őt már az MDF kormány minisztere nevezte ki - visszatért a műszaki szemlélet, és azt hitte mindenki, hogy az üzlet az ablakon repül be magától. Ez egy komoly hiba volt. 

Véleményem szerint 1999-re tengerhajózást teljesen amortizálták, és a Mahart a teljes szétesés hatátára érkezett. Ehhez jön a mára elfeledett amerikai/NATO beavatkozás. Clinton úr két Lewinsky légyott között lebombáztatta a szerbiai Duna hidakat, ezzel a Mahart folyami flotta fele az Al-Dunán rekedt. Vagyis állt az üzlet, de ketyegett minden hitel! Ez egy drága eszközökkel operáló cég halálát jelenti. (Csak hab a tortán, hogy 1992-93 között egyszer már bombázás nélküli ENSZ embargó volt érvényben a Dunán, és a hajók csak engedélyekkel tranzitálhattak a magyar import és export árukkal. A szerbek pedig extra pótlékot szedtek, aminek a veszteségét a kutya sem kompenzálta. Viszont volt olyan hónap, hogy nem jött engedély NEW Yorkból. Addig mi álltunk, a vevők őrjöngtek, a hajó pedig veszteséget termeltek)

Én ekkor vettem át a céget. Úgy éreztem magam, mint egy mentőtiszt, aki csupa súlyos sérültet és egy halottat lát, amikor kiérkezik az esethez. A halott a tengerhajózás volt. Képletesen szólva nekem a temetés maradt. Sajnos. Azért tudjanak róla, hogy Vörösmartyt nem egy dollárért, hanem 1 millió 230 ezer $-t adtuk el. A teljes összeg a Mahart magyar bankjába vándorolt. A hajót 5 hónappal később az új tulaj roncsként adta el és partra futtatva szétvágták. Értéke akkor kb. 700 ezer $ volt. Vagyis a létező legjobb időben adtuk el. 

A baj ott volt, hogy az előtte értékesített 10-15 hajó értékét, és a teljes kereskedelmi bevételt a cég felélte és nem rakott félre új hajókra, fejlesztésre, vagyis a jövőnkre. Történelmi hiba volt, és nem volt egy miniszter sem aki segített volna!!!

Egy 2001-es „vasárnapi újságban” leadott rádióriportban sok mindenről beszéltem. 

2001. április 13-án - a nagycsütörtöki mise után este fél 8-kor – behívattak az ÁPV Rt-be, indoklás nélkül kirúgtak, és másnap délig kaptam időt arra, hogy átadjam  a céget. Utána támadtak mindennel, csak azzal nem, hogy gyerekeket erőszakolok. Az ok: Az orosz államadósságos hajók pénzét a Mahartnál akartam tartani, és közép Európa legjobb logisztikai szolgáltatócégét terveztem kiépíteni. Egyik lába a Mahart - mindenestül!- , másik a magyar mezőgazdasági export és import, harmadik pedig a Dunaferr import és export árualapja. Ez 3 olyan stabil láb, amiből egy mindig a földön marad.

A politikusok szerint ez rossz ötlet volt. Mivel nem engedtem, én, mint gyengébb repültem. 

Ma is mindent el szeretnék követni azért, hogy a magyar lobogó fennmaradjon, azért, hogy legyen hajósképzés, és legyen magyar hajózás. És mielőtt őrültnek, vagy szentnek gondolnak, azért is, hogy ezzel én is, és a hajósok, munkatársak is pénzt keressenek.

Végül egy kedves történet:

vitéz Dávidházy kapitány úr – a MATE tiszteletbeli elnöke volt – egy MATE ülés után, ahol elmondtam a tengerészeknek mit miért teszek- azt mondta: „Úgy jöttem ide mint az ellenséged, és úgy megyek el, mint a barátod”. Haláláig barátjának tekintett.

Nekünk építkeznünk kell és nem rombolni.

Következőkben jön a tengeri hajók és az ingatlanok története. Az is izgalmas :)

Címkék: mahart

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr932560618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[Moha] 2011.01.04. 19:17:08

Azt a rádióriportot nem hallottam de pár évre rá megtaláltam leirva valahol a net-en. Szerintem túl öszintén beszéltél, a "bünösök" meg betojtak és gyorsan elintézték, hogy leváltsanak.

Hurri Kán 2011.01.04. 22:50:13

Szomorú ezt olvasni.

szalma b 2011.01.05. 10:47:22

@[Moha]: Igen gyorsan levettek a fiúk, ma meg sajnálkoznak, hogy jaj szegény magyar hajózás! A rendszerváltás óta 13 minisztere volt a közlekedésnek. Ezeknek a többsége annyit tudott a közlekedésről, hogy amikor a nagymama vitte az állatkertbe sétálni, akkor lyukasztottak a kisföldalattin és ez nagyon tetszett nekik.

szalma b 2011.01.05. 10:52:16

@gyvy:
Szerintem meg fontos, hogy az utókor tudja meg mi történt, és kik felelnek ezért a disznóságsorozatért. Ugyanis itt a teljes magyar közlekedést árulják el folyamatosan, ami Széchenyi és Baross Gábor országában bűncselekmény kellene, hogy legyen.
Nem fogják fel, hogy a közlekedés maga az ország ideg, ér és nyirokrendszere. Ezt viszont karban kell tartani. No és nem azért kell vasutat fejleszteni, autópályát építeni és a hajózást rendbe tenni, mert a beruházás 20 %-át el lehet lopni, hanem azért, mert az országnak égető szüksége van rá!

Hurri Kán 2011.01.05. 10:58:30

@szalma b:

Ebben maximálisan egyetértek veled.
Vannak esetleg adatok arra nézve, hogy a Mahart vagyon (kikötők, hajók, ingatlanok) mekkora is volt mondjuk a 80-as évek végén, 90-es évek elején, ill. milyen mutatókkal működött a cég? Gondolok itt árbevételre, kiadások szerkezetére, nagyságára, fejlesztési igényekre, stb.

szalma b 2011.01.05. 11:16:51

@gyvy:
igen sok adat volt, bár szerintem a teljes anyagot kidobálták, miután szétszedték és kiürítették a céget. Személyes véleményem szerint 2000-ben 50 milliárdos értéke volt a cégcsoportnak, de ezen jókat lehetne vitatkozni.

sugyosa 2011.01.06. 22:27:53

@gyvy: @szalma b: Zebegényi hajózási múzeumban lehetnek doksiemlékek talán !!?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 23:41:00

@sugyosa: Az egy magángyűjteményen alapul, de ez egy szubjektív vélemény, valójában fogalmam sincs.

Missa 2011.01.08. 20:05:22

"Mahart folyami flotta fele az Al-Dunán rekedt."
Erről sajnos személyes emlékeim vannak... :-(
Az "Adony" m/s utolsó magyar gépüzemvezetője voltam. 1999.07.12.-e kétszeresen is emlékezetes lesz örök életemben. Ezen a napon töltöttem be a 33. életévemet (ez a Krisztusi kor?) és ezen a napon üzentek Pestről, hogy Turnu Severinben várják a hajót a sólyán. Ugyanis egy vevőjelölt a hajó vízalatti részeit akarja megtekinteni. 1996 novemberétől 1999 szeptemberéig voltam ezen a hajón üzemes. A srácokkal, kollégáimmal (gépészekkel és fedélzetisekkel) gatyába ráztuk a hajót 96-ban. Ekkor szerintem indokolatlanul több hónapra félre állították Csepelen. De hála a Jó Istennek egyszer végre elindították. 1999 március 24.-ig vígan dolgoztunk vele. És akkor elkezdődött a háború... Hídak a Dunában, mi a hajón tanácstalanok. Aztán nyáron leküldtek minket Bulgáriába, Lom-ra, ahol kiszedték a bárkákból a vasércet. Igen ekkor jött a hír, hogy gyerünk T.Severinbe... 1999 szeptember 11.-én (ez a dátum is rossz omen lett két év múlva) jöttünk haza a hajóparancsnokkal, a "Maszekkal". Hajnalban lehúztuk a Magyar lobogót. Ezt a hpk. tette el, én a társasági lobogót őrzöm a hajóról. Esküszöm, amikor lehúztuk a lobogót, majdnem elbőgtem magam. :-(
Szerettem azt a hajót, nagyon sajnáltam. De jól esett, hogy a francia-román vevő képviselője megkérdezte, hány éves a hajó? 5-6 éves? Nem, 13 mondtuk büszkén. Hmmm, az vesse rám az első követ, aki nem fél, hogy ezért szájon kapom, de ekkor kezdtem úgy érezni, hogy ennek a cégnek befellegzett. 1984-2000-ig dolgoztam a MAHART-nál. Még, megpróbálkoztam a BT-s, Kft-s hajózással is. Persze az egyik legszarabb hajót kaptuk ki, a "Csongrád" m/s-t. 1,5-2 évig kínlódtam rajta (műszakilag egy Isten-csapása hajó volt, akár mennyit is költöttek az átépítésére, korszerűsítésére. Már ez a szó is röhej, evvel a hajóval kapcsolatban) és ott hagytam a hajót, a céget is. 1999-ben megmondom őszintén, úgy éreztem valami "elszakadt". Bennem is...
2006-ban úgy döntöttem, az egész hajózást hagyom a francba. Ez Magyarországon értelmetlen. Egy olyan ország amelyik nem termel szinte semmit és főleg nem nagy tömegben, ugyan mi a túrót akar a hajózásával?
Egy hajós fórumban, az Indexen, egy egyetemista srác érdeklődött a napokban, hogyan lehetne hajós, itt Magyarországon? Szegény kölyöknek nem sok biztatót írtak-írtam. Szurkolok a gyereknek, hogy ha tényleg szívből akar hajós-tengerész lenni sikerüljön neki. Én nekem 1978-ban tették fel a kérdést 12-13 évesen, hogy mi akarok lenni. Válaszom, vagy tenger-biológus, vagy tengerész. Persze, hogy lehülyéztek tanáraim, hogy nekünk nincs is tengerünk, mit gondolok én? Szüleim persze támogattak, 13 évesen (még internet nem volt) utána néztem a dolognak, kívülről fújtam az összes MHRT tengeri hajó nevét és tudatosan készültem a tengerész jövőmre. Ami aztán nem lettem, csak folyamos. A Lékai után amilyen gyorsan lehetett jelentkeztem a MAHART-nál. Ne hogy megelőzzenek. Hát ez tartott 2000.-ig.
Ennek a fórumos srácnak én azt írtam, ha mégegyszer kezdhetném, újra ezt a hivatást választanám! De ha a mai eszem bírtokában lennék, nem így!
Bocsánat a hosszú kommentért, csak jó volt kiírni a keserűséget magamból.
Üdv. Dudás László (Missa)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.08. 21:52:23

@Missa: ehhez nincs mit hozzátenni, kösz, hoyg elmondtad.

szalma b 2011.09.01. 16:26:28

És az ilyen szakembereket, mint Missa utáltuk el a hajózástól! Hol szerezzük be az utánpótlást
? A Moszkva - pardon Széll Kálmán - téren?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.09.01. 17:21:08

@szalma b: Ami nincs - magyar hajózás -, annak nem kell utánpótlás se! :-((

De valakik feléleszthetnék...

szalma b 2011.09.02. 09:33:15

Pistikém4

Még van, ha nyomaiban is. Ne adjuk fel! A mi generációnk még állva szeret meghalni!

sugyosa 2011.09.25. 10:40:41

@szalma b: Állva halunk fogyunk ,kiöregszünk.Nem tudjuk majd ,átadni a tudást-tapasztalatot, ha egyáltalán majd eszébe jut vmelyik nagytudásunak, hogy ujrainditsák azt amit meggondolatlanul szétvertek.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.09.25. 11:30:36

@sugyosa: nagytudású már nem indít újra, szerintem! Legfeljebb a magyar vállalkozókban bízhatunk, amelyik tudja, hogy a tengeri szállítás mindig nyereséges, és van elég tőkéje hozzá, mert a hajózás bizony tőkeigényes hobbi...

szalma b 2011.09.26. 09:22:27

@sugyosa: ehhez komoly tőke kell, ma már csak milliárdokban beszélhetünk. Egy folyamhajózási cég sem tud nbeindulni rendesen 2 milliárd alatt. Vagy az állam elindítja ezt a folyamatot, vagy várunk 10 évet egy tőkésre, akinek ez lesz a hobbija.