HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy...

A mesék így kezdődnek. De ez nem mese, bár a kezdet számomra igazán mesébe illő.

Tehát egy fiatalember évek óta arra készül, hogy világot láthasson, tengerész legyen. Honnan az ötlet, a késztetés?

Gyermekkoromban faltam a Verne regényeket (többek között), s bizonyára eljátszottam a tizenöt éves kapitányt, kerestem én is gondolatban Grant kapitányt a gyermekeivel együtt, nagyon intenzíven átéltem az olvasmányaimat, s alakítgattam magamban egy világot, amiben nyilvánvalóan a tenger, a végeláthatatlan víztükör előkelő helyen szerepelt.

Amit biztosan tudok a kezdetekről az, hogy másodikos gimnazista voltam, és a kezembe került egy IM, a korombéli olvasók biztosan emlékeznek az akkoriban népszerű, képes havi folyóiratra, az Ifjúsági Magazinra. Ott olvastam egy riportot magyar tengerészekről.

Ez az! Ez kell nekem!

Elővettem az IM-et, kinéztem a szerkesztőség címét, s megfogalmaztam egy levelet. Megírtam, hogy minden vágyam, hogy tengerész lehessek, igaz, anyám azt szeretné, ha agronómus lennék, de tessék szívesnek lenni és megírni, hogyan lehet valaki Magyarországon tengerész?

A válasz:

Kedves Barátunk!

Magyarországon egy hajózási vállalat van a Mahart, náluk lehet tengerésznek jelentkezni. Alant mellékeljük a címét.

De ha szabad ajánlanunk, akkor inkább válassza a mezőgazdaságot, az szép hivatás, ebben mindenképpen egyetértünk az édesanyjával.

A levelet eltettem, talán el is vesztettem, akkoriban mindent elvesztettem, semmit se sajnáltam, mindent lehet pótolni, nem tudom mi történt vele, de az biztos, hogy jól megjegyeztem: a Mahart az én lehetőségem.

Az biztos, hogy amikor befejeztem a gimnáziumot, s kezemben volt az érettségi bizonyítvány, boldog voltam, azt hittem, enyém a világ, mindent megvalósíthatok, amit csak akarok. Tehát felvételiztem Fertődre, a Felsőfokú Mg. Technikumba, gyümölcstermesztőnek. Ezt persze nem én akartam, hanem az édesanyám.

– Kisfiam, tőlem azt csinálsz, amit akarsz, de először szerezz egy normális szakmát – mondta. S mivel valóban éreztem valamiféle kedvet a mezőgazdasághoz, hát beadtam a felvételi kérelmet a fent említett iskolába.

(A fertődi kastély bal szárnya, ebben volt a technikum !)

Egy fertődi délutánra élénken emlékszem. Strandon voltunk, vagy a focipálya szélén hevertünk, egyre megy, a lényeg, hogy Szaca mesélt. Tengerészekről, parancsnokokról, hajókról, fedélzetmesterekről, városokról, lányokról, kalandokról, ivászatról, mindenről. Én meg hallgattam, hallgattam, hallgattam.

A két év hamar elrepült. „Tanultam” a magam választotta szakmát. Mindent elkövettem, amit nem szabad, ha az ember diplomát akar szerezni egy felsőfokú intézményben: hátul ültem, nem jegyzeteltem, órákon ultiztunk a vizsgaidőszakban teniszeztünk, a gyakorlatokat ellébecoltam, este leültünk kártyázni és két napig egyfolytában kanasztáztunk. Gitároztunk, fociztunk, néha talán tanultam is. Persze ennek is volt jó oldala, mert később mindent tudtam, mit kell másképp csinálnom, ha tengerésztiszti diplomát akarok szerezni.

Legjobban persze azt szerettem, ha Szaca mesélt. Ittam a szavait, és már előre fogalmaztam a levelem, amit el kell küldenem a Mahartnak:

Tisztelt Mahart!

Már gyermekkorom óta tengerész szeretnék lenni. Tessék megírni, hogyan kell jelentkezni?

A levél 1968 nyarán ment el, amikor már a kezemben volt a gyümölcskertész diploma.

Nagyon vártam a választ. Lestem a postást, minden nap kérdeztem:

– Nem jött levelem a Mahartból?

Lassan őröltek a hivatal malmai. Nem tudták, nem tudhatták, mennyire fontos a válaszuk. De ami késik, nem múlik, még akkoriban is így volt. Egyik nap kék fejléces, hivatalos levél jött Csehipusztára, személyesen nekem címezve. Remegő kézzel nyitottam ki a borítékot. (Sokáig ez a levél is megvolt, de nagytakarítás...)

Tisztelt Jelentkező!

Vállalatunkhoz írt levelére az alábbiakat válaszoljuk:

Tengerész forgalmi állományba csak katonaviselt fiatalokat tudunk alkalmazni. Katonai szolgálatának letöltése után levélben jelentkezzen Személyzeti Osztályunkon.

Aláírás, dátum.

Majdnem elsírtam magam, s hogy ez mégse esett meg, az annak tudható be, hogy a levél nem elutasítás volt, hanem csak halasztás. Mi az a két év, ha eddig vártam, azt is kibírom!

Katonaság. Ez egy külön regény. Lehet, hogy egyszer sor kerül rá, de nem most.

Leszerelés után ment a következő levél, hova máshova, mint a Maharthoz:

Tisztelt Személyzeti Osztály!

Világéletemben tengerész akartam lenni, A tanulmányaim befejezése után azt a választ kaptam, hogy a katonaság letöltése után jelentkezzem felvételre Önöknél.

A levél elment, s én újra izgultam.

A kisnyárádi postást minden nap lestem.

– Gyurka, jött-e levél Pestről? A Maharttól várok.

– Nem jött.

– Nem jött.

– Nem jött.

Hetek teltek el, s nekem valami állás után kellett néznem, ha nem akartam, hogy a katonaság ideje elvesszen a szolgálati időmből. Akkoriban három héten belül kellett munkába állni, másként nem számított bele a szolgálati időbe a nyugdíjszámításnál.

Már megvolt a munkahelyem a Pécsi Volánnál (ha tengerész nem, akkor kamionos leszek, volt az elhatározás), amikor megjött a kurta válasz:

Sajnálattal közöljük, hogy Vállalatunknál két évig létszámstop van, nincs tengerészfelvétel.

Két év Pécsett, fél év a Volánnál, másfél a Mecsekvidéki Pincegazdaságnál, elfogadták a fertődi diplomát.

Nem hagytam magam. Újabb levél ment tengerészékhez, immár 1972 késő őszén, november utolsó napjaiban: letelt a két év, itt vagyok, tengerész szeretnék lenni.

A válasz december elején érkezett: jövő év január 11-én jelentkezzen orvosi vizsgálaton a Merényi úti kórházban. Cím, egyéb utasítások.

Azt hittem, nem jól látok. Csak így egyszerűen, jöhetek, illetve mehetek, tengerész lehetek!

Hurrá, hurrá, hurrá!

Nem fértem a bőrömbe! Nem tudtam megülni a fenekem Pécsett. Fel kellett mennem Pestre, hát irány a Rákosligeti TSZ szőlészete, januártól, gyalogmunkásság.

Metszés, permetezés, semmiség, mindent tudtam, jó haverok voltak, eltelt az idő. Egyik nap hívat a főnök.

– A BM-ből érdeklődtek maga után, miért?

– Fogalmam sincs.

– Csak nem keveredett valamibe?

– Semmibe.

– Mindegy, jó véleményt adtam magáról. De ugye tényleg nincs semmi disznóság a dologban?

Két nap múlva:

– Itt akar hagyni minket?

Nem tudtam, honnan fúj a szél. Csak a vállamat vonogattam.

– A BM szerint a Maharthoz akar menni, tengerész lesz.

Úgy elkezdtem vigyorogni, hogy tudta, ez bizony így van! Na meg, ha nem is árultam volna el magam, a BM-től úgyis megtudta. Ekkor már kezdett közelinek tetszeni a tengerészet. Főleg, amikor az egyik márciusi hétvégén hazamentem, s édesanyám is azzal fogadott, hogy:

– Itt voltak a rendőrök, és utánad érdeklődtek. Csináltál valamit? Azt állították, nem tudják, miért kell utánad érdeklődni…

– Tengerész leszek, anya! – mondtam boldogan. – Csak tudnám, hogy mikor mehetek már!

Bizony még kellett várnom. Innen is, onnan is hallottam, hogy rendőrök kérdezősködnek utánam. Már tudtam, miről van szó, hát nem izgatott a dolog, illetve annyira igen, hogy érnének már a végére!

Ez is bekövetkezett. Augusztus elején levelet kaptam: menjek be felvételem ügyében, 1973. augusztus 8-tól a Mahart forgalmi állományú dolgozója leszek tanulómatrózi beosztásban a Tengerhajózási Igazgatóságnál. (Illetve, azt hiszem, akkor még a Detert-nél, de lehet, hogy csak a tengerészek nem tudtak rászokni a hosszú, újmódi megnevezésre, mert nekünk mindvégig Detert – Duna-Tengerhajózási Részvénytársaság – maradt.)

Felvettek!

Tengerész lettem.

(A képen az MS Herend, amelyik a második hajóm volt, az első ennek a testvérhajója az MS Hévíz, az un. norvég típusból, természetesen magyar építésű.)

 

Címkék: tengerész hajó mahart

22 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr382559192

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Esta página da web 2018.01.12. 00:00:53

Első munkanap - Kéjkuckó - Avagy egy Chatmodell naplója

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2011.01.04. 09:41:01

Jó a blog!
Én csak "tiszteletbeli" tengerész vagyok, puhány zenész, de voltam lenn a gépteremben az Atlanti-óceánon az "Artemis" nevű hajón. Onnantól fogva a tiszti étkezdében még a kapitány is leült egyszer az asztalomhoz és a főmérnök mindig mosolyogva köszönt.

Amapolát ismered?

Hurri Kán 2011.01.04. 09:48:28

@Kis ember:
De ugye nem a Titanicon zenéltél? :DDD

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 09:48:32

@vén betyár: és meglehetősen hosszú procedúra!

@Kis ember: nem főmérnök! Chef Engineer = Főgépész! (hajón). Én ettől tudok mindig kiakadni, amikor filmeken főmérnöknek titulálják a Főgépészt!
Az Artemist nem ismerem, a személyhajózás teljesen más dolog... nem átjárható a teherhajózással. Gondold el, én kiszámítom, hogy hova kell a rakományt berakni, a személyhajóba meg besétál... :-)))

Kis ember 2011.01.04. 10:12:52

@gyvy:

Süllyedjek el, ha azon! :)))

@Seafalcon:

Bocs, nem tudtam a helyes magyar kifejezést.
Az Artemis volt az első hajóm, már nyugdíjba ment, de voltam 4 másikon is (Queen Victoria, Arcadia, Oriana, Oceana).
Azért itt is kell logisztika, írtam egy blogbejegyzést anno, mit esznek-isznak az utasok, amit a fedélzetre kell vinni. De persze sehol nincs egy cargohoz képest.
Meg ugye ezek cruise hajók, tehát én minden másnap-harmadnap kikötőt látok (kivéve, ha transzatlanti a járat), míg a teherhajósok csak két-háromhetente.

vegyesfehér 2011.01.04. 10:16:02

73 aug 8-tól voltál állományban... Előtte egy nappal születtem.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 10:17:43

@Kis ember: Más világ a tietek... mi például egy kis szoba-konyhás hajón fél óra alatt behordjuk a havi élelmiszert, amit a shipi hoz, gondolom nálatok ez teljesen más kategória.
Egyszer voltam egy személyhajó italraktárában (Lauro Achile), valami fantasztikus élmény volt!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 10:18:51

@vegyesfehér: :-) Szia oroszlán! Én is az vagyok... négy nappal előtted, meg egy negyed századdal.

vén betyár 2011.01.04. 10:52:52

@Seafalcon: A katonaságod története is nagyon érdekes lehet!
Nem volt lehetőség a Flottilához önkéntesként jelentkezni?

Kolenk 2011.01.04. 11:10:56

Én 1986-ban jelentkeztem de úgy alakult , hogy kimentem Tengizbe dolgozni, a feleségem eltitkolta a levelet amit a MAHART küldött.

Kis ember 2011.01.04. 11:15:42

@Seafalcon:

Ezen nem csodálkozom. :)

Egy kis statisztika a blogomból:
Két hétre kell a 2100 utasnak és a 900 fő személyzetnek:

1.150 üveg pezsgő és habzóbor
6.500 üveg bor
900 liter csapolt sör
10.000 doboz üdítő
21.000 üveg víz
650 liter tea és kávé

Mikor Southamptonban kikötünk, a rakodószemélyzet 130 tonna élelmet hoz a hajóra.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.04. 12:25:33

@vén betyár: a sereg is érdekes volt! De a Flottilláról nem is tudtam!

@Kolenk: Na, Tengiz se lehetett kutya!

branyik 2011.01.04. 19:40:35

Szép kis kálvária:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 07:54:23

@branyik: csak egy kis kitartás kellett hozzá!

branyik 2011.01.06. 16:42:12

@Seafalcon: Ezt nevezem elhivatottságnak:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.01.06. 16:56:33

@branyik: Érdekes, én ezt nem így éltem meg. Hidd el, magam is csodálkoztam, amikor a tiedhez hasonló hozzászólásokat kaptam. Én csak "éltem egyszerűen" az életem, aminek ez volt a sora.
Számomra a tengerészet, a matrózság elérhetetlen álom volt, és magam csodálkoztam a legjobban, amikor sikerült. :-D

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.14. 16:46:57

@Kis ember: Hehe...én ismerem... Balázs a chief engineer az nem főmérnök, hanem gépüzemvezető. Merthogy az engineer az nem (csak) mérnököt, hanem inkább gépészt jelent. De látom lassan mindnyájan odatalálunk mindenhova. Mondjuk a hibás fordítás legjobban a "Das Boot" filmben boszzantott, ahol a magyar szinkronszöveg folyamatosan főmérnökként emlegette az Uboat kápóját.

iota draconis 2012.10.03. 20:52:27

dülledt szemmel olvasom a posztokat egymás után, gratula a bloghoz, meg úgy általában mindenhez

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.10.05. 17:03:10

@iota draconis: Igazán köszönöm. Főleg azt, hogy tetszik a blog. Most éppen "új" szerzők után nézek! Hamarost jönnek más jó írókájú tengerészek is!

valdizni 2012.10.19. 21:47:50

hát hihetetlen.
végigolvastam az összes posztot, meg összes kapcsolódó linket, minden elpöttyintett kifejezésre rákerestem, és nem tudom megunni :D
hogy lehet valaki matróz? :D

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2012.10.20. 22:55:22

@valdizni: Örülök a kommentednek. Ilyenkor érzi úgy az ember, hogy nem hiába ír blogot!
Matróznak lenni ma már kemény dió. Ha sikerülne feléleszteni a magyar tengerhajózást, akkor lesz kereslet.
Ha nem...
Az a helyzet, ahogy a cégek szabadúszó tengerészeket csak akkor foglalkoztatnak, ha van gyakorlatuk, képesítésük... Komolyan érdekel? Ha igen, maszek ímélt írj.