HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) Greenore (1) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Hans Albers (1) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (12) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (232) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (15) Sharpness (3) shelter (1) Shenandoah (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (14) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (2) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Volt egyszer egy MAHART, ahol több, mint 1500 tengerész dolgozott. Közöttük volt Moha és Seafalcon is. Milyen is volt ez a cég, amikor fénykora volt, és ez a hatvanas, hetvenes évekre esett?

Arról szóltam már, hogy a cégnek három úgynevezett "járata" volt, legalább is mi, forgalmi állományú tengerészek így hívtuk. A réni és a távol-keleti mellett a harmadik az adriai járat volt. Mint a neve is mutatja, az állandó kikötők az Adrián voltak, jelesül északon, Trieszt, Velence és Rijeka. Mindhárom kikötőt szerettük, de természetesn a két olasz volt a kedvenc. Mindhárom városba jó vonatközlekedés volt, így nagyon is alkalmasak a váltásra. Mindegyiknek az állomása ismerős a magyar tengerészek számára. És nyilvánvalóan sok-sok sztori kapcsolódik mindegyikhez.

Mint például a trieszti pályaudvaron:

Valamikor a nyolcvanas évek végén a feleségem lent volt pár napos kikötői látogatáson. Akkoriban minden Pestre induló vonat zsúfolt volt, mert a jugók üzletelni jártak Olaszba, és megszálltak minden vonatot. Ezért a hazautazó feleségeket egy csoportba tereltük, és páran megpróbáltunk helyet szerezni úgy, hogy felugrottunk a bejövő szerelvényre. De ezt megteték mások is, fülkéket lefoglalva. A parancsnok (V.L.) is megpróbált szerezni, de már mindegyik foglalt volt. Az egyik előtt egy néger csaj állt, hatalmas seggével eltorlaszolva a bejárást.

- Do you speak english? - kérdezte a barba.

- No! - volt a lakonikus válasz, és anő élénk francia szövegbe kezdett, amit viszont a mi kaftánunk nem értett. De azt elmutogatták, hogy a négerék hárman vannak, a mi feleségeink is hárman, így pont kilesz a hat személy a nyolcas fülkében, még kis hely is marad.

- Hé, ide gyertek! - integetett a barba az ablakból. Mire kopogtatást érzett a hátán:

- Bazdmeg, ha magyar vagy, miéárt nem magyarul kérdezel? - mondta neki a fekete csaj nagy vigyorogva... Pesten tanuló egyetemista volt.

Triesztben volt először az asszonykám kikötői látogatáson, ahova 1977 december 31-én érkeztünk. A Székesfehérvárra négy asszonyt vártunk: a második tiszt, a harmadik géptiszt, a szakács és az én (kormányosmatróz voltam még) asszonykámat. Hatra volt az érkezés belőve, és ötkor a Trieszti-öbölre rátört a bóra - az iszonyatos erejű - helyi szél. Ilyenkor kikötés nincs amíg el nem múlik.

- Parancsnok, sajnáljuk, de kikötés csak 3-án lesz! - mondta a révkalauzállomás. A hajón fogcsikorgatások, a Hotel Imperóban, az állomáshoz közel pedig, három feleség bőgött egy halomban megfejelve egy tízéves kislánnyal (a géptiszté volt).

No, mit lehet tenni? A rádiósunk az "öreg" Balogh Béla bácsi volt, aki jó barátságban volt a helyi ship's chandlerrel. Azt Béla tudta, hogy Krumli Pista a 16-os csatornát állandóan figyeli, hoyg az érkező hajókra azonnal "lecsaphasson". Ezért Béla bácsi felvette az URH rádiótelefont és vakon beleszólt az éterbe:

- Krumli Pista, ha hallasz, itt vagyunk horgonyon, nincs kajánk, nincs italunk, feleségek vannak a szállodában, jön a szilveszter, ki kell kötnünk, segíts!

És mit ad isten, illetve az öreg shipi: fél óra múlva megjelent egy vontató, hozott két pilotot, akik másfél órai küzdelemben az elemekkel kikötötték a hajót. Olyan szél volt, hogy elől a horgonyláncot is kiadtuk, és hátul vagy hat kötéllel kötötték meg a hajó farát.

Kikötés után mindenki, akinek jött a felesége elfoglalt volt, csak én a matróz voltam pihenős, hát szóltam a barbának úgy fél tizenkettő felé:

- Kimennék az asszonyokért.

- Miért Pista, háromkor behozza őket az ügynökség...

- Ne, ezért! - mondtam és már rohantam is.

Az Impéróban nem mehettem fel a szobába, mert idegen vagyok, de az szobát kapcsolták.

- Halló... - bőgött valaki a kagylóba, aki történetesen négy hónapja Székelyné névre hallgatott. - Ki az?

- Hát én, Isti...

Kagyló lecsapva, és negyed pillanat múlva csak úgy dübörgött a kis feleségem le a lépcsőn. Ahogy a nyakamba ugrott, a portásnak nem maradt kétsége afelől, hogy ismerjük egymást.

Az asszonyokat bevittem taxival, van-e valaki, aki kételkedik abban, hogy életem egyik legszebb szilvesztere köszöntött ránk?

Az adriai járat mindig ezekből a kikötőkből indult. Akkoriban egy út nagyjából a követklezőképpen nézett ki:

Trieszt - Velence - Rijeka kirakás, berakás, majd: - Tunisz - Annaba - Algír - Oran (vagy más algériai kikötők), utána Valencia - Barcelona - Marseille - Málta berakás, át a Szuezi-csatornán, kirakás: Aqaba (jordán kikötő) esetleg Aden, Dzsibuti, Massawa, Assab, Jidda közül egy, kettő. Végül a berakás: Port Szudán és onnan mindig gyapotot vittünk Triesztbe. Ez nagyjából két és fél, három hónapos út volt, attól függően, hány napot kellet Szudánban horgonyon állni.

Ezt a részt még folytatom (az adriai járat sztorijait).

 

.

Címkék: velence rijeka trieszt adriai járat

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr722639969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyar[HUN] 2011.02.05. 18:12:25

Pont akkor bukkanunk magyarokra,amikor nem is számítunk rájuk:) Mondjuk a néger csajból én se néztem volna ki, hogy magyar lehet:)
Amúgy nagyon jól halad az oldal,eddig olvasom töretlenül!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.05. 18:18:55

@Magyar[HUN]: Hát a néger csaj az csak tanult Pesten, ugye, de a magyarsága nagyon jó volt. Örülök, hogy tetszik az oldal!

Hurri Kán 2011.02.06. 16:18:26

Jól indul a történet, jöhet a folytatás :)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.06. 16:59:04

@gyvy: természetesen! Csak van más is... (remélem, nem baj!)

Gazsi bácsi lótetű 2011.02.06. 22:01:42

A sztorikon szétröhögtem magam.
"Enyhén szólva" ismerősek.
A velencei vonat odaúton Zágrábban ácsorgott egy ideig, és hosszú tömött sorokban szálltak fel a csencselők, akik mentek Triesztbe bevásárolni. Mivel a kupénkban teltház volt, így bezártuk az ajtót (felül volt az elhúzható ajtón egy kis kallantyú). Próbáltunk aludni, bár nehéz volt, mert igen nagy volt a forgalom, és félpercenként próbálták feltépni a fülke ajtaját. Egyszer aztán valamelyik szemfüles jugó csencselő szólt a kalauznak, hogy van egy bezárt kupé. a kalauz ki is nyitotta az ajtót, aztán hátrahőkölt. Az ajtóban felemelkedett egy rendes magyar tengerészfeleség, aki lánykorában a női vízilabda válogatott oszlopos tagja volt. A kalauz szó nélkül visszazárta az ajtót.
Ha regiszteri szemle volt a hajón - ezek általában Velencében voltak - akkor az orosz regiszter intézett nekünk hálókocsit. Valahogy mindig pont akadt annyi hely, amennyire szükségünk volt, és a hálókocsis bakter vigyázzban állt nekünk Pestig...
:-)))
Egyszer összeadtam, hogy életemben több mint egy évet töltöttem Olaszországban - kizárólag hajón, édesapámat látogatva...

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.07. 05:31:17

@Gazsi bácsi lótetű: én is összeszámoltam, több, mint másfél évet töltöttem part mellett Olaszországban, de csak Trieszt - Velencében, a sok többi kikötő csak hab a tortán.