HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

A 0. részben volt egy szavazólap, és a jó válaszok száma majdnem elérte az 50%-ot! Tehát a jó válasz: szóban (rádión) Mayday szóval kérünk segítséget.

Aki azt mondta, hogy műholdas telefonon, az se beszélt zöldséget, mert ez is részben jó válasz, csak nem úgy, ahogyan ti gondoljátók (nem mobillal). A titkos gomb a terrorista támadások esetén alkalmazzuk, de ez a tulajdonosnál riaszt.

A mobil nem alkalmas a vészhelyzeti kommunikációra. Ugyanis nem része a GMDSS-nek, a szolgáltató bármikor letilthatja (nem fizetés esetén), nincs megfelelő hálózat kiépítve (a tengeren), nem függhet a használhatóság a hálózat telítettségétől (próbálj szilveszter után mobilon felhívni valakit...) nem adható vele alert, amit a mentőegység venne, a mentőegység nem tudja vele meghatározni a bajba jutott hajó helyzetét, a közeli hajók nem veszik a segélykérést, 

A Panpant szót a sürgős, a Security pedig a biztonsági riasztások esetén használják.

Most legyen egy kis "történelem", vagy inkább érdekesség.

Az S.O.S. 1999. február elsejétől nem használatos, mivel ezt morzéval adták, s ez a szerkentyű a hajórádiósokkal egyetemben megszűnt. Persze ez a vészjel majd száz évig volt használatban. Egészen pontosan 1906-tól 1999-ig.

Az első sikeres mentőakció, amit rádió vészhívást követően hajtottak végre, 1891-ben volt. Ekkor természetesen nem az SOS volt használatban, hanem a CQD betűcsoportot adták vészjelként. Ez morzéul így "hangzik":

-.-. / --.- / -..   

Nos, ennél sokkal egyszerűbb a következő:

... / --- / ...

A fenti, 3 pont, 3 vonás, 3 pont sokkal egyszerűbb. És - mégha lerombolok is jól hangzó történeteket, sztorikat, jólértesültséget -, a bevezetésének az egyszerűség az oka, és nem az, hogy a jelentése: Save Our Souls (mentsétek meg lelkeinket) vagy a Save Our Ship (mentsétek meg hajónkat) betűszó rövidítése lenne. Az első SOS üzenetet a Cunard társaság Slavonia gőzöse adta le 1909. június 10-én, amikor az Azori-szigeteknél zátonyra futott. Aki úgy tudta, hogy az első SOS-t a Titanic adta le, sajnos nem jól tudta.

A Mayday szót a beszéd üzemmódban alkalmazták, először 1923-ban. Ez a szó a francia "m'aider" - "segíts nekem" kifejezésből ered, és "méjdéj" az ejtése.

Ez volt a múlt.

Most nézzük a jelent.

Nincsen morze, nincsen rádióstiszt, de van GMDSS rendszer, és vannak fedélzeti tisztek, akik megszerzik az ilyen irányú képesítést. Az IMO ( International Maritime Organization - Nemzetközi Tengerész Szervezet) előírásainak megfelelően.

Mielőtt belevágunk elmondom, hogy 1973-ban vetődött fel az IMO-nál a GMDSS rendszer elve (Global Maritime Distress and Safety System - Globális tengeri vész- és biztonsági rendszer), és 1999. február elsején vezették be.

A rendszer meghatározza a:

1. tengeri körzeteket

2. a hajóval szemben támasztott minimális kommunikációs követelményeket

3. a hajóra előírt kötelező minimális rádióberendezést

4. a folyamatos vészüzem biztosításának kötelezően előírt módszereit

5. vészhelyzeti minimális tartalék energiát.

A rendszer biztosítja a hajózás biztonságát, mint a későbbiekben látni fogjátok.

Címkék: vészhelyzet gmdss

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr242642383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.