HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Azt már tudjátok, hogy a GMDSS rendszer meghatározza a tengeri körzeteket.

Mit is jelent ez?

Valójában azt, hogy a vészhelyzetre való tekintettel előír bizonyos készülékeket, és ezek korlátjait figyelembe véve meghatározza a hajó mozgásterét.

Nézzük meg ezt egy példán keresztül, hiszen úgy könnyű a megértés: Mondjuk, vesz egy vállalkozó egy kicsi tengerjárót, és azt mondja, hogy nekem biztos fuvarom van Skócia és Norvégia között. A példa azért ez, mert voltam ilyen hajón. Ha megnézzük ennek a hajónak a mozgásterét, akkor láthatod, hogy ez a hajó sosem fog a parttól eltávolodni túlságosan, belefér egy "elméleti határba", ami legyen mondjuk 250 tengeri mérföld. Nos, ha ez a hajó csak ezt a vonalat járja, teljesen felesleges felszerelni olyan készülékekkel, ami egy óceáni átkeléshez kell. Ezért ezt a hajót csak az A2-es körzetnek megfelelően kell felszerelni, de el se hagyhatja ezt a tengeri körzetet, mivel alkalmatlan arra, hogy a következő (A3-as) körzetben hajózzon.

Akkor most nézzük magukat a tengeri körzeteket: összesen négy van: A1, A2, A3, és az A4.Minden körzetben előírják, hogy milyen messze távolodhat el a hajó a parttól, és milyen készüléket kell felszerelni.

Az A1 körzet kommunikációs készüléke az URH (VHF angolul, és a továbbiakban ezt használom) rádiótelefon (vagy adóvevő). Tehát van egy körzetem, és egy készülékem. A logikus az lenne, ha azt mondanám, hogy az A1 körzet határa a VHF készülék hatósugara a parttól mérve. Ez valóban logikus, de nem igaz, mert nem elegendő. Ugyanis a cél az, hogy ezzel a rádiókészülékkel egy parti állomás MINDIG elérhető legyen, hogy mindig biztosítva legyen, hogy a vészriasztást veszi az, akinek meg kell hallania!

A mellékelt térképen a Földközi-tenger A1-es körzeteit mutatja rózsaszínnel jelölve, és az A2-es körzeteit kékkel. A fehér értelemszerűen A3-as, de csak azért, mert Líbia nem építette ki az A1 és A2-es körzetet. Ezen az elven az A2 körzet az, ahonnan egy parti állomás középhullámú (MF - medium frequency) rádión mindig elérhető.

Az egész rendszer alapját, és kiépíthetőségét az űrhajózás, a műholdak tették lehetővé. Az A3-as körzet az, ahonnan a GMDSS rendszerben használatos műholdak elérhetőek. Ez a 70 fok északi és a 70 fok déli szélesség közötti sávot jelenti a Föld felületén. A képen látható, hogy a 4 műhold által lefedett területek meglehetősen nagy átfedéssel "dolgoznak" (ezzel növelve a rendszer hatékonyságát).

Az A4-es körzet pedig az ezen kívül eső terület. A képen a sötétkékkel jelölt területek. (Ha valaki GMDSS tanfolyamra tanul, ne ezeket a meghatározásokat tanulja meg, mert ezek laikusok számára vannak megfogalmazva, de a nem szakembernek elég.)

Nos ezekhez a körzetekhez készülékeket rendel a hatóság azért, hogy: adni-venni tudja a hajó a vészhelyzeti riasztást, részt tudjon venni a vészhelyzeti kommunikációban, tudjanak hajó-hajó, hajó-part, part-hajó irányú beszélgetést lefolytatni, és képesek legyenek a hajózás biztonságára, veszélyeztetésére felhívó közleményeket (MSI - Maritime Safety Information) levenni.

Az A1 körzetben erre (a kommunikációra) a VHF (URH) rádiókészülékek használatosak, valamint egy középhullámú, nyomtatóval ellátott rádióvevő készülék amit NAVTEX-nek hívunk. Ez veszi (és ki is nyomtatja) a körzetben levő rádióállomások által sugárzott biztonsági közleményeket. Természetesen a HiTech keze itt is betette a lábát, és vannak nagy LCD kijelzős készülékek, amelyek nem nyomtatnak, de a képernyőre előhívható minden elmentett anyag.

A készüléket a tengerész (jachtos, vitorlás) programozza be. Beprogramozza, hogy milyen rádióállomás anyagait kívánja levenni (az Adrián célszerű Split Rádiót beprogramozni és nem Caglari Rádiót, ami ugye Szardínia szigetén van). Ezután beprogramozza, hogy milyen típusú figyelmeztetést kíván levenni.

Ezek az un. MSI anyagok a következőképpen vannak csoportosítva: A - navigációs figyelmeztetések, B - időjárási figyelmeztetések, D - a felkutatási és mentési riasztások, közlemények (SAR - Seartch And Rescue közlemények), L - további navigációs figyelmeztetések.

Ha megfigyelted, az abc betűiből kimaradt pl. a C, és továbbiak az L-ig. Ez azért van, mert az említett anyagok (A, B, D, L) eleve minden készülékbe be vannak programozva, nem törölhetőek, és ezt, ha akarod, ha nem, leveszi neked. De gondolj bele: ezek az információk mind a hajózás biztonságát szolgáljál, bármerre is hajózol. De ha például jeges vizekre evezel, akkor ha a C jelű információt is beprogramozod, megkapod a jégjelentéseket is. De ez nem mindenki számára hasznos, ezért nincs eleve beprogramozva a készülékbe.

Egyelőre ennyi, ha kérdezel, válaszolok.

Folytatom

Címkék: vészhelyzet inmarsat c gmdss navtex tengeri körzet

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr472662221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fishermansfriend 2011.02.15. 13:12:05

Szia,

Telitalálat a cikk, mindig is érdekelt a rádiózás:)

Találtam itt online navtex üzenet listát:
www.frisnit.com/cgi-bin/navtex/view.cgi

Jópárba belenéztem, de alig olvasok bennük bármi értelmet. A wikipédia cikk is alig használható, a message text számomra érthetetlen katyvasz. Van erre valami infó hogyan kellene értelmezni a tartalmat?

Pl.

ZCZC TA24
20930 UC MAR =
OOSTENERAIO - INFO 74/10 =
OOSENDE HARBOUR - ORKING AREA WESERN
BREAKWATE. -) #808, (XT GOVEN-
MEN VESES AND WORKBOATS INVOLVEDIN
TIS ROJECT) FORBIBMHDMK
NKMLZCWWLMHE FOLLOWNG PO.:
51-14.32N 02-5.1
51-14.408N 002-55.055E
51-14.478N 02-54.993E
5-14513N 002-KKG
51-14.572N 02-5.739E
51-4.359PPWATMTPEE
51-1.17N 02-5.7813
PS PASS WITH RDUCEDSPED.+
NNNN

Pár dolgot azért ki lehet venni, de jórészét a sötét oldal homálya fedi. Valami munka lenne az oostendi kikötőben, de a google map szerint az valami kis kikötő. Vagy a környékén lenne, és az adott zónákra vonatkozik valami? Tilos a behajózás oda? Ezek a zónák valami hajós térképen egy az egybe megvannak? A tömörség miatt hagynak ki betűket, vagy a protokoll eleve ilyen hibával dolgozik? Mennyire szigorú a tartalom formázása, mennyire kötődik valami szabályhoz?

De az időjárásos hírek se tűnnek túlzottan emészthetőnek.

Biztos lesz még kérdésem:)

Köszönöm!

Magyar[HUN] 2011.02.15. 14:00:13

Egy kérdésem lenne ami a lefedettség alapján jutott eszembe. Hogy lehet, hogy például eltűnik egy hajó,de nem találják meg? A XXI. századi technikánál nem értem, hogy nem képesek megtalálni egy hajót.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.15. 16:56:13

@fishermansfriend:

Akkor én is kimásoltam az üzenetet, mert azt jobban tudom értelmezni:

ZCZC TA24
200930 UTC MAR =
OOSTENDERADIO - INFO 74/10 =
OOSTENDE HARBOUR - WORKING AREA WESTERN
BREAKWATER. ALL SHIPPIG (EXCEPT GOVERN-
MENT VESSELS AND WORKBOATS INVOLVED IN
THIS PROJECT) FORBIDDEN IN THE WORK-
ING AREA BOUNDED BY THE FOLLOWING POS.:
51-14.322N 002-55.104E
51-14.408N 002-55.055E
51-14.478N 002-54.993E
51-14.513N 002-54.923E
51-14.572N 002-54.739E
51-14.359N 002-54.503E
51-14.171N 002-54.781E
PSE PASS WITH REDUCED SPEED.+
NNNN

Na, nézzük:
ZCZC - az üzenet kezdete jel, erre a printer inicializálódik
TA24 - T - a T jelű rádióállomás (ez Oostende Rádió)
A - A jelű, azaz navigációs figyelmeztetés lesz a levett anyagban.
24 - az idén ez a 24-ik ilyen jellegű anyaga Oostende rádiónak.

200930 UTC MAR = Dátum
OOSTENDERADIO - INFO 74/10 = ez az anyag saját számozása, jelölése

OOSTENDE HARBOUR - WORKING AREA WESTERN
BREAKWATER. - Oostende kikötő - munkaterület a nyugati hullámtörő

ALL SHIPPIG (EXCEPT GOVERN-
MENT VESSELS AND WORKBOATS INVOLVED IN
THIS PROJECT) - mindenféle hajózási művelet (kivéve a kormányzati hajókat és a munkahajókat amelyek ebben a projektben részt vesznek
FORBIDDEN IN THE WORKING AREA BOUNDED BY THE FOLLOWING POS.: - számukra tilos munkaterület az alábbi poziciók által határolt terület:

NNNN - üzenet vége, eltárolja a memóriába, a printert kikapcsolja

De a linket nagyon köszönöm!!!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.15. 18:12:33

@Magyar[HUN]: Hűha, fogós, ravasz kérdés!
Milyen hajóról van szó? Konkrét eset? Szerintem ilyen manapság már nem nagyon fordul elő. Mert legalább annyit lehet róla tudni, hogy hol tűnt (süllyedt) el. Olyan nem lehet, hogy egy hajó eltűnik, és nem találják meg, holott nem süllyedt el.
Az emberi manipulációt most ne vegyük figyelembe (terrorista támadás, hajó ellopása...).
Az esetek 99,9%-ban mindenkinek van ideje egy riasztásra, és akkor már nem reménytelen a helyzet.

Magyar[HUN] 2011.02.15. 18:20:34

@Seafalcon: Hát igazából a National Geographicon ment egy műsor ahol eltűnt hajókat kerestek,és ott volt egy hajó ami viszonylag mostanában tűnt el valahol Amerika keleti partjainál,de már csak elsüllyesztve találták meg. Tehát nem találták meg időre.
Egyébként úgy is értetettem, hogy nem találják a hajót, hogy például kiiktatják a hajó jelzőberendezéseit és ilyenkor nem tudják műholddal vagy radarral bemérni. Ez létezhet?

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.15. 20:08:34

@Magyar[HUN]: Normál esetben, és ez egy átlagos felszereltségű, kereskedelmi hajó, nem mérhető be, csak akkor, ha a hajó berendezései működnek, és a hajó adja le a pozícióját. Persze, hogy egy műhold mit tud, azt a katonáktól kell kérdezni, és az hogyan tudna kutakodni hajók után.
A GMDSS rendszerben nem lehet bemérni egy hajó helyzetét a hajó közreműködése nélkül.

fishermansfriend 2011.02.17. 15:40:12

@Seafalcon:
Most így már érthetőbb, köszönöm.

A zóna definciót hogyan kell érteni? Ezt hogyan kell szélesség-hosszúságnak megfeleltetni?
"51-14.513N 002-54.923E"

Frissült a fenti oldal, most van ilyen:
"TARGET LAUNCHING BY SHIP WITHIN 30 MILES RADIUS"

meg

"GUNNERY EXERCISES IN 'D 18D' (CHART 7211Z) AREA BOUNDED BY"

Valami hadgyakorlat??

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.02.17. 20:30:43

@fishermansfriend:
51-14.513N 002-54.923E = északi szélesség 51 fok 14,513 perc és keleti hosszúság 2 fok 54,923 perc.

TARGET LAUNCHING BY SHIP - ez azt jelenti, hogy a gyakorlat tengeri térségben egy hajó elhelyezi a céltárgyat (amire a hadihajók lőni fognak) WITHIN 30 MILES RADIUS - 30 mérföld sugarú körben.
Ez a 30 mérföld sugarú kör szigorúan elkerülendő mindenféle hajó számára.

GUNNERY EXERCISES IN 'D 18D' (CHART 7211Z) AREA BOUNDED BY - ágyúzási (céllövő) gyakorlat a "D" és "18D" sávban, (ez rajta van a hajózási térképeken, gyanítom Helgoland környékére szól) ez a terület határolva van: és jön a koordináták felsorolása.

fishermansfriend 2011.02.18. 12:03:03

@Seafalcon:
ok, köszönöm szépen az infót!

üdv,