HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) videó (4) video (3) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

Hát akkor itt vagyunk, áthoztak a vontatók. A Botlek öböl egyik csendes zugában álltunk. A gépészek dolgoztak, a javító cég emberei is dolgoztak, én meg P. Ferivel kimentem Rozenburgba. Kedves kisváros, csak egy kicsit rohadt messze van. Vagy hat kilométer, de megérte. Megittunk egy sört, sétáltunk, és visszajöttünk. Erre mondja a tengerész: legalább addig se a hajón voltunk. Rozenburg amúgy tipikus holland kisváros: tisztaság, tisztaság, tisztaság, rendezettség, bicikliutak, csatornák, kertitörpék, kertigólyák, kertiszélmalmok,  kacsák, sirályok, lovak… lovas… a főúton.

Aztán egyik este kitaláltuk, hogy a tengerészklubba, a Stella Marisba kimegyünk.

Klassz.

Ez jó buli. Jön a klubból a minibusz, és aki ráér, azt kiviszi. A klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…

Mivel látszott, hogy ez a javítás nem húsz perces, ezt a klubba járást mindennapossá tettük. Egyik este megismerkedtünk a Seafox II rádiósával és egy gépésszel. Ez a Seafox II számunkra hallatlanul érdekes volt, hiszen ez egy tengeri fúrótorony, amit a hajónkkal szemben, az öböl túloldalán javítottak. A különbség csak annyi volt, hogy ez nekik rendes négyéves javításuk volt. Összebarátkoztunk, és meghívtak, hogy másnap látogassunk el a fúrótoronyra.

Másnap ott volt a helyünk.

Ez egy sekély vízbe tervezett, önjáró torony volt. A négy sarkán egy-egy hatvan méteres, felhúzható láb volt. Ha a lábakat teljesen felhúzta, akkor kb. négy csomós sebességgel volt képes helyet változtatni. Megmutatták a négy gépházat, amik a lábakra voltak szerelve. Megmutatták a hidat, ahonnan vezérelték a gépeket. Megmutatták azt a műszert, amelyikkel belőtték és ellenőrizték, hogy vízszintesen vannak-e? Mit gondolsz, milyen ez a műszer? Digitális? Hidraulikus? Elektronikus?

Ne totózz, inkább elárulom: a biliárdasztal.

Az olyan sima, és a golyók olyan precíz kidolgozásúak, hogy ha a közepére letettek egy golyót, és az nem gurult el, akkor azt mondták: vízszintes a platform. A legkisebb dőlésnél is elindult a billiárd golyó!

Egyik este (16-án) a klubban voltunk, amikor hazatelefonáltam. A feleségem rossz hírrel fogadott:

– Isti, rossz hír van. Édesanyád tegnap meghalt.

Mint akit fejbe vertek. Aznap este senkivel nem törődtem, megmondtam mi van, békén hagytak egy sarokban…

Még két nap, és a főgép, valamikor késő este elkészült.

– Holnap reggel indulunk! – volt a parancsnok döntése.

Végül is nekünk, tengerészeknek (fedélzetiek) nem volt itt rossz. Kipihentük az ideút fáradalmait, nyugis napok voltak, tettre készek vagyunk, mehetünk. Hogy a gépészek hogyan vélekednek erről, tessék őket megkérdezni.

Szóval másnap. Hatkor megyek fel a hídra. Nézem, hát odakint rohadt egy idő van. Ezerrel fúj a szél, a Maason porzik a víz. Ez minimum 8-as, 9-es idő.

Ali, a barba éppen a kikötőkapitánysággal beszélt.

– Ne küldjenek révkalauzt. Ilyen időben nem vállalom az indulást. A hajónak nincs rakománya, mint egy vitorlás működik a hatalmas szabadoldal, odakint nem tudnánk irányt tartani.

– Parancsnok, igaza van. Ha indulna, hívja a pilotállomást.

Így aztán maradtunk, de most volt annyi különbség, hogy a gépészek is szabadok voltak este is. Akkor menjünk a Stella Marisba!

Menjünk! Elvégre a klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…

Két napig tombolt az idő. Aztán délután lecsendesedett. Kávénál a barba azt mondja a kápónak:

– Gyulám, estére kérek pilotot. Indulunk.

Gyulám a fejét vakarja.

– Inkább a skótokat hívd, mert a főgép beszart. Nem indul. A baja… hát én aztat már nem tudom, de a baj ott volt, ahol javítottak. Így nem indultunk, hanem javítottunk. Tiszta sor.

És ha már javítunk, akkor este ki lehet menni a klubba, mert klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…

Aztán amikor kész lett a főgép, a barba a VHF telefonon felhívta a pilotállomást:

– Ne jöjjenek, lemondom a megrendelt révkalauzt, ebben az időben nem indulok. Ha a vihar lecsendesedik, megyünk.

Mert ez úgy van, hogyha akkor javítunk, amikor jó idő van, akkor tiszta sor, hogy a jó után rossz jön. És január van, amikor sűrűn van rossz idő.

És amikor lecsendesedett az idő, már január huszonhetedike volt. Ali rutinosan a kápót kérdezte:

– Hova telefonáljak? A skótoknak, hogy jöjjenek javítani, vagy a pilotnak, hogy indulunk.

– A skótoknak. De nem kell, hogy ide jöjjenek, holnapra megjavítjuk a főgépet, és mehetünk.

Így még vártunk egy sort, és másnap valóban: pilot a hajón, indulási manőver. És láss csodát, két óra múlva az Északi-tengeren haladtunk, valamerre… Az angol azt mondja: for order, azaz utasításra várunk. Annyit tudtunk, hogy a Földközi-tenger felé kell mennünk.

És mentünk.

 

folytatom

 

.

Címkék: napló rotterdam pancon 3

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr412769897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyar[HUN] 2011.03.25. 14:27:27

A billiárd asztal tényleg tökéletes,mert azok csúcsminőségűek és csakis vízszintesen(milliméterre pontosan) használják őket.
Fizika tanárom mesélte,hogy amikor egyetemre járt vett az egyetem egy csúcstechnikás gépet,de már nem volt pénzük a tartóberendezésre,ami a rezgéseket kiszűri. A találékony kutatók meg fellógatták a gépet a négy sarkánál gumikötéllel és pontosabban mértek mint Amerikában a tartóberendezéssel rendelkező géppel!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2011.03.25. 20:26:19

@Magyar[HUN]: Mert a magyar találékonyság utolérhetetlen... De ezt mondhatjuk úgy is, hogy szegény ember vízzel főz...

Hurri Kán 2011.03.28. 14:08:52

Söröztetek is? :)))