HTML

Számlálóm:

Könyvvásárló

Csak be kell írnod a keresőbe az írót, vagy a címet...

Hajók, gépek, tengerészek

Egy tengerjáró főgépészéről írt cikk hatására több hozzászóló lelkesedett a témáért, és ez a blog ezért jött létre. Tehát: hajókról, motorokról, főgépekről, kütyükről, gépészekről, kápók történeteiről és efféléről szól ez a blog. A hajó nemcsak tengeren jár, hanem minden vízen, a hajót nemcsak többezer kW-os gép hajtja, de a speedboat is ez a kategória.

Friss topikok

Link Wire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék

9/11 (1) adriai járat (1) ady (1) aka (1) államadósság (1) anekdota (2) aqaba (1) Aranykapu (1) Balázs Géza (1) Baltic Ice (1) bejrut (1) béla (1) Béla kaftán (10) béla kaftán (23) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) bizonyítványok (1) biztonság (2) black gang (1) Black Irish Band (1) blog (1) bodrog (1) bomb (1) bonzsúr indonézia (1) Bosuns Alphabet (1) bős nagymaros (1) braila (1) Brindisi (1) Brunsbüttel (1) budapest (1) buék (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) c (1) capstain shanty (1) chrys (1) Ciprus (1) Clavigo (7) Corvus J (1) costa concordia (11) costa crociere (1) Czakó Gábor (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) De Ruyter (1) distress (2) dsc (1) Dumbrody (1) duna (2) duna tengerjáró (1) Dunbrody (1) edmond (1) epirb (4) értékmentés (1) esküvő (2) evezés (7) fabiola (1) Fairport Convention (1) farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) félmilliomodik (2) fényképezőgép (1) Fluvius (1) fogászat (1) forróság (1) fotó (1) futball (1) garay (1) gdynia (1) genova (1) gépész (2) gépgyár (1) gépház (2) german sky (1) gmdss (4) hajó (9) hajógyár (1) hajókatasztrófa (1) hajósbál (1) hajózás (3) Három királyok (1) hibajavítás (1) honlap (1) hőség (1) huba (1) Humber (1) humber (66) humor (3) inmarsat c (2) internet (1) isartal (4) javítás (1) JFK (1) johanna (1) kalóz (1) kalóztámadás (4) karácsony (3) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) keresés (1) Kıbrıs (1) kihajózás (1) kisbér (1) kk döntő (1) könyvkiadás (2) környezetszennyezés (1) Kossuth Rádió (1) Közelről (1) krakatau (1) kvargli (1) Labuan (1) láng (1) Legendás hajósok (1) Levi (1) lirycs (1) lys (1) Lys Carrier (2) Lyubov Orlova (1) M/S Székesfehérvár (1) Magyar Nemzet Magazin (1) mahart (14) Maláj (4) Malajzia (2) marina di carrara (8) Marseille (6) mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) milosz (1) minarik lászló (1) mini magyarország (1) MN Magazin (1) mob (1) moerdijk (1) moon (1) Mostaganem (1) Mr1 (1) ms (1) ms radnóti (1) MV Clipper Caraibes (12) mv humber (66) MV Isartal (1) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (11) MV Petra (38) MV Priwall (20) nagyszekelyistvan.hu (1) napló (231) Napló (1) nato (1) navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norb (1) norvégia (1) nosztalgia (1) novella (1) nyikolajev (1) nyugdíjas klub (1) óceáni (6) óceáni evezés (6) off (1) off hire (1) olvasás éjszakája (1) Oran (2) orosz (3) összeütközés (1) Padua (24) pancon 3 (27) Pelyhecske (1) Pierre (1) pireusz (4) Plomin (5) potyautas (3) president (15) privatizáció (1) rakonczay (8) rapid (1) reni (1) réni (2) rijeka (1) rotterdam (2) Santander (3) sart (1) Sauda (2) seremetyevo (1) sex (1) shanty (12) Sharpness (3) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (3) statisztika (1) stratégia (1) Strzemionego! (1) sunndalsöra (1) surabaya (2) Svelgen (3) Swarzanegger (1) szarkeverés (1) szavak a hullámok hátán (6) széchenyi (1) székesfehérvár (1) szeremley (1) szingapúr (4) szótár (3) sztori (37) szuezi csatorna (2) tata (1) tengeralatti kábel (1) tengerész (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (11) tengerésztörténet (6) tengerhajózás (5) tengeri körzet (1) térkép (1) terv (1) The Dubliners (1) The Midshipmen Glee Club (1) The Seekers (1) Tisztás (1) tricolor (1) Trieszt (1) trieszt (1) Tutajos (1) t com (1) új (1) újságcikk (1) union (1) Valencia (1) Van Damme (1) vasas (1) velence (1) venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (19) vicc (1) video (3) videó (4) virág (1) vitéz (1) Woody Guthrie (1) zátony (1) Napló (1) tengerésznóta (1) Címkefelhő

 

Március 12. vasárnap, úton, Szuezi-csatorna. A szokásos korai indulás: hajnali ötkor soroltunk be a konvoj végére. Persze nem volt minden ilyen egyszerű, mert a horgonygép mágneses fékje abszolút nem fog, és a gépet nem tudták ezért húzásra visszaállítani. De valahogyan sikerült, és eljöttünk.

Az örséget hatórázva adtuk, és a 06-12-t adtam, én voltam őrségben, amikor a Lake Timsah-n leálltunk horgonyra. Az út szép volt, a csatornát kiszélesítették, építkeznek mindenfelé, egy új falut is láttam. A révkalauz azt mondta, hogy itt munkanélküli pályakezdő diplomások kapnak lakást és farmerkodhatnak.

A Kis Keserű tó partja Izmailiánál nagyon kiépült, és láttam egy új háborús emlékművet a Bajonettet. Biztosan a dicsőséges arab-izraeli háború emlékére, de csak a háborúra, mert a győzelem odaát volt.

A csónakosokkal és elektrikusokkal nincs sok bajunk. Csónak nincs, lévén a mi hajónk konténeres, daru nélkül. A szuezi lámpa sem a régi másfél tonnás böhöm, egy könnyű, kis 25 kilós szerkezet.

A barba alakított egy nagyot, hogy egyem azt a kis okos szívét és a rettentő nagy tengerész tudását! A pilot kérdezte, van-e GPS a hajón? Fogalma sem volt, hogy mit kérdez a révkalauz.

− Mit akar ez? − kérdezgette fehér emberes felsőbbrendűséggel úgy, mintha hülye gyerekkel állna szemben.

Végül Feri megszánta a révkalauzt, és megmutatta, hogy van, kettő is. Az egyik a térképszobában, a másik az Inmarsat C készülékbe építve.

A Timsah tóról ötkor indultunk. Baj nélkül kiértünk, attól eltekintrve, hogy egyszer horgonyra akartak minket állítani, mert kissé lassúnak találtattunk, volt olyan szakasz, ahol 6 csomós sebességgel tudtunk csak vánszorogni.

 

Március 13. hétfő, úton, Szuezi-öböl. Átálltunk újra négy órázásra, most megint a saját, 04-08-as őrségem adom. Hűvös idő van, délután kellemesebb. Visszanéztem a csatornában készített videót, tűrhető.

Óraállítás, UTC+2-ben vagyunk.

 

Március 14. kedd, úton, Vörös-tenger. A hajnali őrségváltáskor azzal fogadott K. Pista a második tiszt, hogy negyven perc késéssel jött a hídra, 00:40.kor, mert nem ébresztette a barba (ugye ő adta a 20:00-24:00 őrséget, és a lejárte előtt kellett volna ébreszteni a váltóját). A naplóban és a térképen is hiányzott a 23.00-ás és az éjféli helyzetpont, tehát valószínűleg este tíz után lement csicsikálni.

Felelősségteljes, komoly, megbízható parancsnokunk van, aki öregbítí a lobogónk hírnevét.

04.00-kor 18 C.

16:00-kor 26 C.

 

Március 15. szerda, úton, Vörös-tenger. Herman Wouk: Kívül-belül című könyvét. Jó, de kissé propaganda ízű, amerikás bestseller, olvasmányos. Elkezdtem viszont Karinthy Ferenc Naplóját. Itt fennforog egy kis gubanc: mivel a három kötetes könyv Ferié, ezért ő olvassa az első kötetet, a második valakinél kölcsönbe van, én meg a harmadikkal kezdem. Fantasztikusan élvezem! Nagyon közel áll hozzám az értékrendje, a képzőművészetről alkotott véleménye, immár nem érzem magam „műveletlennek” vagy bunkónak, hogy nem tudom élvezni a „modern” − az ő szavaival: lila baromságok −, művészetét.

Este barbeque, garden party, pupabuli, ahogy tetszik. Egy vashordó kettévágva, a szájnál a két fél összehegesztve, hogy egy hosszú vályút formázzon, ebben izzik majd a faszén, egy rácson mindenki maga süti a csirkét, a pácolt tarját, a mititét. Szolgálatban lévén le- leszaladtam, hogy videózzak egy sort, majd vissza a hídra. Fél hétkor a barba leváltott, lementem megsütni a magam kis pecsenyéjét, H. Peti videózta, majd egy tál saláta kíséretében bekebeleztem. Utána vissza a hídra,, majd nyolckor az őrség után egy kis repeta, egy szelet hús mindössze. Bekebeleztem két sört a kellemes hűvösben (24 C), és jól éreztem magam. Mondjuk Veresen jobb lett volna, de ne legyünk telhetetlenek..

Utána visszanéztük a videót, jaj de vörös vagyok, holnap kerülni fogom a napot!

04.00: 26 C

16:00 28 C

 

Március 16. csütörtök, úton, Vörös-tenger. Megfordult a szél, szembe kapjuk, kicsit korai. Este öt után megvolt az első megállás: eltört a főgép hűtővíz csővezetéke. Persze nem tegnap, amikor olajtenger volt, hanem ma, így vacsora közben majd felborultunk a veszett billegésben (maximum két láb magasak a hullámok!).

04.00: 26 C

16.00: 32 C

 

Március 17. péntek, úton, Vörös-tenger. Hajnalban, 04.00: 27 C, mert ez a nap leghidegebb szakasza.

12.00: 32 C, de ugyanennyi 16.00.kor is. Na, ez a vörös tenger, így március közepén!

 

Március 18. szombat, úton, Vörös-tenger. Hajnalban 29, délben 34 fok, most ez a legnagyobb szenzáció. Közben szembe szél, ami elvileg azt jelenti, hogy hűvösebb lesz tőle a hajón, de nem. És ez a dög a 6-7-es időben tekeri magát, riszálja a farát mint egy olcsó kurva, hogy ne legyen nyugtunk.

 

 

 

Március 19. vasárnap, úton, Vörös-tenger. Sándor, József, Benedek, zsákban hoztak meleget és szeleket.

Délután a Bab el Mandeb. Ez sokkal keskenyebb, mint a Gibraltári szoros. Átértünk, és ezzel elhagytuk a Vörös-tengert.

 

Március 20. hétfő, úton, Adeni-öböl. Ma annyi történt, hogy jól bezabáltam zsíros kenyérből!

 

Március 21. kedd, úton, Adeni-öböl. Edzés, napozás, szolgálat. Már huszonöt órás késésben vagyunk az eredetileg megadott érkezéshez képest.

Szuez óta a sebességünk 7-8 csomó között van. Igazi konténerszállító hajó vagyunk...

Az őrség unalmas. A matróz a hídon, Itt meg semmi forgalom, hát bementem a rádióba, és a komputeren elkezdtem írni valamit. Egy novellát akartam, megírtam, amikor Encsi kikötői látogatáson volt Triesztben. Nem is rossz, gondoltam írás közben, és valami nagyon furcsa érzés lett úrrá rajtam. A novella vége azzal zárult, hogy két feleség és egy tízéves forma kislány halomba roskadva a rakparton nézik, ahogy az Atalantic Star − a novellában megírt hajó −, eltávolodik, és egyre kisebb lesz. A valóságban, ezután a harmadik gépész kislánya (mert mindennek van valóságalapja) megjegyezte:

Ha én ezt az iskolában elmesélem...

De nem ez történt a novellában! Ezt kérdezte:

Anya, Marika néni miért maradt a hajón, hova megy?

És innen egyértelmű volt, hogy tovább kell írni. Talán egy regény lesz belőle?

Ez így működik? Másnál is? Mert én nem akartam így írni, ezt a történet akarta. Furcsa, nagyon különös érzés...

Vajon minden könyv így születik?

(Beszúrás 2010-ből: ez volt az a nap, amikor elkezdtem írni.)

 

 

.

Címkék: napló pancon 3

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr113071553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.