Hajók, gépek, tengerészek

Hajók, gépek, tengerészek

Hogyan gyün az infó?

2012. március 09. - Seafalcon

Tegnap találtam egy cikkre, amikor a hajóról kiesett parancsnok után kutakodtam. Csak mint érdekességet akarom megmutatni, hogy merre jár az infó, amikor internetezel. Itt a térkép:



Ezen megnézheted, hogy hány tengeralatti kábel kapcsolja össze a kontinenseket. Engem ez az egész nem "informatikailag" érdekel, hanem tengerész szemmel.

Amikor hajózunk, térképeket használunk, és a jó öreg papírtérképeket a mindenkori második tiszt javítja. Ha nincs olyan sok tiszt a hajón, akkor  "a tiszt" feladata e nemes munka. Amikor egy új kábelt fektetnek, akkor ezt egy Notice to Marinersben (ez egy heti kiadvány, amiben benne van minden, a hajózást érintő bárminő változás, ami térképet vagy szakkönyvet érint, és javítani kell) közzéteszik, és a tiszt urak kijavítják a térképeket, berajzolják a kábeleket. Nos ez volt az egyik leginkább nem szeretett munka számomra. Képzeld el, minden töréspontot fel kellett rajzolni, és ezeket összekötni szép hullámos vonallal, mert ez a kábel jele a hajózási térképen.
Utáltam, de muszáj volt megcsinálni, mert ha nincs, és horgonyt kell dobni, nem szeretik, ha rádobják a vasat!
Amikor megy a hajó, szépen a rottán (útvonal), és egyszer csak hallja az URH rádión, hogy előtte egy kábelfektető hajó dolgozik, akkor nem tehet mást, szépen kikerüli. A figyelmem csak eddig tartott. Nem igen érdekelt ezen túlmenően, hogy a vízalatti kábel csatlakozása valósággal egy technikai műremek, bár csak egy nagy bunkó, ha egy búvár szemléli.
Aztán a kábel maga...
Hát nem az 12 forint per méter árkategóriájú...
A kábel maga így néz ki:

Az 1-es jelű szigetelőréteg nagy sűrűségű polyethilén réteg (17 mm.)
A 2-es 8,3 mm. vastag rézcső
A 3-as az acél sodrony
és a 4-es optikai szál vízálló zselében.
Ezt lefektetik, és ha minden rendben, akkor máris mehet az infó a két kontinens között.

De csak addig megy, amíg valami gubanc nem keletkezik.
Ekkor jön a ROV. Ez a Remotely Operated Vehicle, azaz távirányítású szerkezet, amit ráengednek a hibás szakaszra, és az elkezd ténykedni. Ezzel aztán elvégzik a javításokat... de mint említettem, ez számomra már csak érdekesség kategória.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://shipengine.blog.hu/api/trackback/id/tr714299179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása