Azt már tudjátok, hogy a GMDSS rendszer meghatározza a tengeri körzeteket.
Mit is jelent ez?
Valójában azt, hogy a vészhelyzetre való tekintettel előír bizonyos készülékeket, és ezek korlátjait figyelembe véve meghatározza a hajó mozgásterét.
Nézzük meg ezt egy példán keresztül, hiszen úgy könnyű a megértés: Mondjuk, vesz egy vállalkozó egy kicsi tengerjárót, és azt mondja, hogy nekem biztos fuvarom van Skócia és Norvégia között. A példa azért ez, mert voltam ilyen hajón. Ha megnézzük ennek a hajónak a mozgásterét, akkor láthatod, hogy ez a hajó sosem fog a parttól eltávolodni túlságosan, belefér egy "elméleti határba", ami legyen mondjuk 250 tengeri mérföld. Nos, ha ez a hajó csak ezt a vonalat járja, teljesen felesleges felszerelni olyan készülékekkel, ami egy óceáni átkeléshez kell. Ezért ezt a hajót csak az A2-es körzetnek megfelelően kell felszerelni, de el se hagyhatja ezt a tengeri körzetet, mivel alkalmatlan arra, hogy a következő (A3-as) körzetben hajózzon.
Akkor most nézzük magukat a tengeri körzeteket: összesen négy van: A1, A2, A3, és az A4.Minden körzetben előírják, hogy milyen messze távolodhat el a hajó a parttól, és milyen készüléket kell felszerelni.
Az A1 körzet kommunikációs készüléke az URH (VHF angolul, és a továbbiakban ezt használom) rádiótelefon (vagy adóvevő). Tehát van egy körzetem, és egy készülékem. A logikus az lenne, ha azt mondanám, hogy az A1 körzet határa a VHF készülék hatósugara a parttól mérve. Ez valóban logikus, de nem igaz, mert nem elegendő. Ugyanis a cél az, hogy ezzel a rádiókészülékkel egy parti állomás MINDIG elérhető legyen, hogy mindig biztosítva legyen, hogy a vészriasztást veszi az, akinek meg kell hallania!
A mellékelt térképen a Földközi-tenger A1-es körzeteit mutatja rózsaszínnel jelölve, és az A2-es körzeteit kékkel. A fehér értelemszerűen A3-as, de csak azért, mert Líbia nem építette ki az A1 és A2-es körzetet. Ezen az elven az A2 körzet az, ahonnan egy parti állomás középhullámú (MF - medium frequency) rádión mindig elérhető.
Az egész rendszer alapját, és kiépíthetőségét az űrhajózás, a műholdak tették lehetővé. Az A3-as körzet az, ahonnan a GMDSS rendszerben használatos műholdak elérhetőek. Ez a 70 fok északi és a 70 fok déli szélesség közötti sávot jelenti a Föld felületén. A képen látható, hogy a 4 műhold által lefedett területek meglehetősen nagy átfedéssel "dolgoznak" (ezzel növelve a rendszer hatékonyságát).
Az A4-es körzet pedig az ezen kívül eső terület. A képen a sötétkékkel jelölt területek. (Ha valaki GMDSS tanfolyamra tanul, ne ezeket a meghatározásokat tanulja meg, mert ezek laikusok számára vannak megfogalmazva, de a nem szakembernek elég.)
Nos ezekhez a körzetekhez készülékeket rendel a hatóság azért, hogy: adni-venni tudja a hajó a vészhelyzeti riasztást, részt tudjon venni a vészhelyzeti kommunikációban, tudjanak hajó-hajó, hajó-part, part-hajó irányú beszélgetést lefolytatni, és képesek legyenek a hajózás biztonságára, veszélyeztetésére felhívó közleményeket (MSI - Maritime Safety Information) levenni.
Az A1 körzetben erre (a kommunikációra) a VHF (URH) rádiókészülékek használatosak, valamint egy középhullámú, nyomtatóval ellátott rádióvevő készülék amit NAVTEX-nek hívunk. Ez veszi (és ki is nyomtatja) a körzetben levő rádióállomások által sugárzott biztonsági közleményeket. Természetesen a HiTech keze itt is betette a lábát, és vannak nagy LCD kijelzős készülékek, amelyek nem nyomtatnak, de a képernyőre előhívható minden elmentett anyag.
A készüléket a tengerész (jachtos, vitorlás) programozza be. Beprogramozza, hogy milyen rádióállomás anyagait kívánja levenni (az Adrián célszerű Split Rádiót beprogramozni és nem Caglari Rádiót, ami ugye Szardínia szigetén van). Ezután beprogramozza, hogy milyen típusú figyelmeztetést kíván levenni.
Ezek az un. MSI anyagok a következőképpen vannak csoportosítva: A - navigációs figyelmeztetések, B - időjárási figyelmeztetések, D - a felkutatási és mentési riasztások, közlemények (SAR - Seartch And Rescue közlemények), L - további navigációs figyelmeztetések.
Ha megfigyelted, az abc betűiből kimaradt pl. a C, és továbbiak az L-ig. Ez azért van, mert az említett anyagok (A, B, D, L) eleve minden készülékbe be vannak programozva, nem törölhetőek, és ezt, ha akarod, ha nem, leveszi neked. De gondolj bele: ezek az információk mind a hajózás biztonságát szolgáljál, bármerre is hajózol. De ha például jeges vizekre evezel, akkor ha a C jelű információt is beprogramozod, megkapod a jégjelentéseket is. De ez nem mindenki számára hasznos, ezért nincs eleve beprogramozva a készülékbe.
Egyelőre ennyi, ha kérdezel, válaszolok.