M/V ISARTAL
Május 2. kedd, úton, Kjøpsvik. Éjfélkor kitárgyaltuk a barbával, hogy Jan soha az életben nem készített még kalamárit. Ez számomra egy nagy "trauma", mert nekem a kalamári valami különlegesen finom étel, és csak áhítattal szabad hozzáfogni az elkészítéséhez, ez meg elszúrja, hát szakács az ilyen? A múltkor meg gombás kalamárit készített vacsorára kifőtt tésztával, azon is csak csodálkozni tudtak a népek... hogyan lehet ennyire nem összeillő ízeket vegyíteni?
Irgum-burgum de mérges vagyok!
Éjjel átírtam a Tengerész szimfóniát, két oldallal kevesebb, de jobb lett, ez biztos.
Elvesztek a hegyeim
Azokról van szó, amiket Finsnessbe menet láttam, amikor a Kambóval voltam erre. Akkor olyan holdbéli táj vett körül, ami szinte félelmetes volt. Kopár csúcsok, mindkét oldalon. Egy félsziget mellett jöttünk, és mindkét oldalon ugyanaz a látvány fogadott.
De most hiába kerestem.
Illetve láttam hasonló hegyeket, de rossz helyen voltak, mert előttünk, és nem jobbról. Mondtam is a révkalauznak, hogy elvesztek a hegyeim. Nem hiába okos emberek ezek a pilotok, mert némi töprengés után megtalálta a legvalószínűbb megoldást:
- Tudja, chief, vannak hegyeink északabbra is...
Hát ebben lehet valami.
Viszont a révkalauz azon örvendezett, hogy megjött a tavasz. Én a 10 fokos melegben mondjuk az enyhe télnek örvendenék, de ugye ők másfajta körülményekhez szoktak.
- Képzelje, a hét végén Narvikban 16-17 fok volt!
Hoppá! Ez már számomra is tavaszi hőmérséklet.
Fel vagyunk bolydulva. Azt mondja a pilot, hogy 95%-os esélyünk van arra, hogy jön a black gang, azaz a vámosok, akik felforgatnak mindent. Én nyugodt szívvel várom őket. Már. Megszabadultam a feleslegtől, mert a stressz többet árt, és az a pár korona nem éri meg.
Azonnal elkezdték a kirakást, harminchat óra kell nekik, hogy befejezzék, és napi 24 órán keresztül dolgoznak. Másfél napot ezek szerint biztosan itt leszünk.
A black ganag is tiszteletét tette. Nem találtak semmit, elmentek, de minden iratot átkurkásztak, ami csak a rendeléssel kapcsolatos, ki mikor mennyi italt, cigarettát vett ki a kantinból, a hajó mennyit rendelt, hónapokra visszamenőleg, szóval alaposak voltak. Kávékor azt mondta a barba, hogy menjek ki, hát kimentem. Csak azért, hogy ne legyek bent, mert pénzem egy szál se, meg semmit se akarok venni, meg videózni szívesen...
Így kimentem. Először lementem a tengerpartra, mert a gyár kapuja a dombtető közelében van. Ott megtaláltam a kompkikötőt, és a világ legnagyobb nyugalmát. Itt - gondolom - ezerévenként történik említésre méltó esemény. Aztán visszaúton, a dombtetőn meglett a "centrum" is. Van ezeknek mindenük: templom, kocsma, temető, bank, községháza, benzinkút és két szupermarketecske, az egyik posta is. Mondjuk a szupermarketre van a legkisebb szükség errefelé, mert a legközelebbi svéd város negyven kilométerre van, s ott minden 40%-al olcsóbb, hát minden épeszű oda jár spórolni.
Úgy egyeztünk meg, hogy - mivel a barba hat óta van fent - ő elmegy este aludni, én leszek éjfélig.
Nyolckor shiftelés. Hátrahúztuk a hajót, látom ám a főnök a fedélzeten, pedig nem is ébresztettük. Ha már ott van, akkor előre hívtam, jönne már meghallgatni, milyen szépen csörög-zörög-kattog a horgonygép. Meghallgatta, és a gépész füle azonnal rájött, hogy itt most ő nem sokat fog aludni! Kinyitotta Jose az olajellenőrző nyílást, azon pálca be, csak iszap és szmötyi.
- Akkor én megyek aludni - mondtam.
- Az a legjobb - mondta -, mert én nem tudom, mikor kerülök ágyba.
Így aztán kilenckor már aludtam.
Még 22 napom van hátra a szerződésből!
Május 3. szerda, Kjøpsvik. Éjfélkor kezdtem, a barba akkor még horgonygépezett, de egyre befejezte. Így aztán addig voltam fent, amíg Jan felkelt. Megmondtam neki, ha valami van, akkor a barbát keltsék, és mentem aludni.
Kis probléma
Féltizenegykor a derék Derek kabinjában megszólalt a riasztó, tizenegykor nem bírtam tovább, felkeltem.
A barba sehol, illetve ki tudja. Amikor előkerült, teljesen zilált fejjel, elcsüggedve mondja: chief, nem tudjuk megtölteni az orrtankot, elromlott egy szelep, de aztán négy óra alatt összehoztak valamit, és most működik. Na, majd a hajógyárban!
Aztán jött Derek, hogy:
- Captain, egy kis probléma van.
- Nekem ne jöjjön senki "kis problémával"! - kiabált a főnök. - A középkorban lefejezték a rossz hír hozóját, hát ezt tartsa mindenki szem előtt, mielőtt "kis problémával" áll elő!
- Chief, nem akar venni nekem telefonkártyát? - kérdezte nem sokkal később a barba. - A könyvtár délelőtt 10-kor nyit, négyig van nyitva. Az ügynök megérdeklődte.
- Hát persze, hogy hozok - mondtam, és gyorsan lemezre írtam 15 fényképet (köztük a szemem állapotát megörökítőt is a doktornő számára).
Meg is találtam a bibliotékát, volt is internet, de képtelenség volt egy képet is feltölteni olyan lassú volt a kapcsolat, hát abbahagytam az erőlködést. Így a mai napra szentelt összes könyvtárlátogató elment (gondolom én...). Előtte végignéztem az összes irodalmi lapot, de nem találtam a KUIPER-t, amelyik Szabolcs versét megjelentette. Kis séta még, kellemes időben, aztán vissza a hajóra.
A barba beszélt a Marlow-val, 25-én akarnak leváltani, azaz gondolom, ez azt jelenti, hogy egy nappal se előbb, mint a szerződés vége. Alex jön váltani, ha minden igaz, aki a Lys Chrisen is a váltóm volt.
Én azért remélem, hogy előbb, mert azt rádiózom (telepatikusan szuggerálom, de a rádiózni szó jobb és rövidebb - és az anyósomat idézi, mert ő "rádiózott" mindenkinek, lévén telefonhiány mindenütt a jó kis szocializmusban) minden nap a tulajdonosnak, hogy Ayr után menjünk hajógyárba, javítani.
A dicséretes válasz
Ma a barba megdicsérte Jant, hogy végre először, amióta itt van, a kérdésre teljesen korrekt választ kapott, semmi mellébeszélés, semmi magyarázkodás, egyenesen a lényeget tálalta a szakács.
Így zajlott le a beszélgetés:
Barba: - hányadika van ma?
Jan: - harmadika.
Nem mondom, teljesen igaza volt a barbának, a válasz korrekt, nincs mellébeszélés, kimondta egyenesen az igazságot, mert Jan nem egy kormányszóvivő.
A hajóbérlő teljesen ki van akadva. Először azon, hogy csak egyre érkeztünk tegnap, aztán azon, hogy csak holnap hajnalban indulhatunk, így minden esélyünk megvan arra, hogy lekéssük a holnap 18.00 órás időpontot, mert addig meg kellene érkeznünk, hogy mi kezdjük a berakást, ugyanis utána egy másik hajó áll be a rakpartra. Hát kérem, az út 150 mérföld, ha kettőkor indulunk, és 10 csomót megyünk, akkor 17.00-kor ott vagyunk. De nem indulunk akkor, és nem megyünk annyit, viszont ott leszünk akkor, amikor ott leszünk...
Még 21 napom van hátra a szerződésből!
Május 4. csütörtök, Kjopsvik, úton, Glomfjord. Éjfél előtt azzal ment el a barba a kabinomból, hogy alszik egy keveset indulás előtt, és menetben - kettő után - majd annyit alszom, amennyi belém fér.
- Egykor indítsa a főgépet a gépmester, nem baj, ha több mint fél óra lesz az indulásig - mondta búcsúzóul.
Mit volt mit tenni, óránként "aggódva" szemléltem, mennyi rakomány van még a hajóban, hogy megsaccoljam "az indulás előtti egy órás" állapotot. Ez háromnegyed négykor következett be, ekkor kirúgtam a derék Dereket, hogy indítsa a masinát.
Egy jó kis reggel
A révkalauz öt előtt öt perccel a hajón volt, ötkor indultunk, fél hatkor leküldött a főnök, hogy aludjak, akkor kelek, ha felébredek.
Ilyen európai pasas.
De nem eszik olyan forrón az európaiságot, ha lengyel gépmestered van. Ugye indulás után a matrózok raktárt mostak, azt a mosóvizet pedig folyamatosan ki kell szivattyúzni.
Ezért reggel hétkor a főnök kirúgott az ágyból:
- Chief, sorry, fel kell, hogy menjen őrségbe, nem tudjuk a raktárból kiszivattyúzni a mosóvizet, én a gépházban dolgozom.
Alig láttam ki a fejemből, feltántorgok, a barba büdös, mint a rosseb, jó kis gázolajillata van, a révkalauz csak somolyog, és készülődik a kiszálláshoz. Nem kellett öt percnél több, hogy felfogjam, mi is a helyzet, már egyedül voltam a hídon.
Kilenckor trappol a főnök.
- Kétségbeejtő, ez az ember minden rendszer nélkül nyitogatja, zárogatja a szelepeket, fogalma sincs, melyik milyen állásban van... - aztán egy telefonbeszélgetést mesélt el, ami közte és a tulaj között zajlott, és mutatja, hogy mennyire igaz, hogy modern rabszolgák vagyunk:
- Azt mondja Mr. Held, megkapta az í-mélt a hajó állapotát bemutató fényképekkel. És tudja chief, mit mondott, amikor meglátta a víz alatti részt elalgásodva? Hogy álljunk neki nagynyomású vízsugárral lemosni, azt csinálják a hajógyárban is festés előtt...
Hamarosan megjött a mi szuperpolyákunk, a barba felhívta Romeket, hogy mondjon valamit ennek, mert ez lengyelen kívül semmit se beszél, csak úgy lehet vele kommunikálni, hogy meg is értse, mit akarnak tőle. Romek elmagyarázta, a lengyel bólogatott, és eltűzött.
A barba a fejét fogva áradozott róla, közben megjegyeztem:
- Captain, ez most lemegy a gépházba, csinál valamit, és két hétig nem jönnek majd rá, hogy mi a baj...
- Igaz, chief, rohanok, nem hagyhatom egyedül...
Főhős ziláltan el.
Tíz előtt öt perccel jön vissza a barba.
- Most már mehet aludni chief. Megvan a hiba. Ez a "gépész" kinyitott egy szelepet, ami levegőt szívott a rendszerbe, és fogalma se volt, hogy mikor, miért, minek... Őrület! Őrület!
Azzal a reménnyel mentem le aludni, hogy legalább másfél órát pihenhetek. De nem! Fél háromkor ébredtem, kialudva magam! No, ki hiszi el? Komótosan megebédeltem, amíg a kávé csurog - most - írom a naplóm, majd felmegyek a hídra, leváltom a barbát, mert neki is régen volt a hajnali négy, és azelőtt is csak három órát aludt.
Majd innen folytatom...
Akkor folytatom. Nem sok újság volt a hídon, este surveyor, rakodás holnap délután kezdődik. Így minden jó, a táj fantasztikus, sokat videóztam.
Közben a barba dumált, én meg egyszer csak leültem, és azonmód elaludtam... Amikor megriadtam, mondta, hogy menjek le aludni, de elhárítottam, majd vacsora után.
Aztán fél nyolc körül felébredtem, mert hatkor csak eldőltem a szófán, és felmentem a hídra. A világ egyik legszebb vidéke ez, fantasztikus hegyek, nem győztem videózni.
Fél tíz felé kikötöttünk. Egy sziklafalak övezte világvégi sarokban vagyunk, még a falu is fent van egy szikla tetején, mert a partra semmi más nem fért, csak a gyár, igaz, még az se, mert félig minden cölöpökön áll. Egy patak "vízesik" a rakpart végén, le kellett videóznom.
Valakik jöttek, hogy a raktár surveyor negyed éjfélkor jön.
A barba negyedkor elment aludni, azzal, hogy ki tudja, mikor érkeznek. Hát negyedóra múlva itt voltak. A raktár tisztaságával nem volt baj, azt elfogadták. De a vízhatlanságon megbuktunk. Az ultrahang kimutatta, hogy középen, mindkét oldalon beáznánk.
- Ha kijavították, chief, hívjanak, és még egyszer mérünk... - búcsúztak.
Ekkor éjfél volt, így holnap folytatom, hogy ne legyen olyan sok mára. De azért annyit elmondok, hogy mielőtt elmentek, ébresztettem a barbát, hogy nem fogadták el a raktárt.
Még 20 napom van hátra a szerződésből!
Nézzéteka bilbaói videót!
Szolgálati közlemények:
Ha asztali gépen vagy tableten olvasod a naplóm, akkor az oldalsávban találod az előző részek linkjét, ha mobilon, akkor görgess teljesen a lap aljára, ott vannak!
Hajós legendák, legendás hajósok ez az első kötet linkje. Ez nyomtatva már nem fog megjelenni, így ha érdekel, itt tudod megvenni!
Hajós legendák, legendás hajósok 2 a második kötet linkje. Ebből még van nyomtatott példány a Plimsoll Zrt. kiadásában.
Szavak a hullámok hátan ez az összegyűjtött tengerész, hajós, vitorlások szavainak gyűjteménye, ebből se lesz már nyomtatott kiadás, amit szintén a Plimsoll kft. szponzorált. Erről áprilisban egy tudományos konferencián fogok előadást tartani...
Ez a kiadó (Helma.hu) csak e-könyvet és hangoskönyvet publikál, így egyelőre nagyon kicsi az átfedés a papír alapú könyvek és az e- és hangoskönyvek olvasótábora között! El kell menni a kiadó honlapjára, és ott ki lehet választani, hogyan akarod megvenni, természetesen majd féláron, mint a nyomtatott könyv lenne.
Ha érdekelnek a könyveim és tengerész sztorik, lépj be a Fészbuk csoportomba Nem hajósoknak is érdekes olvasmány. Bolti forgalomban egyik könyvem sem kapható!
A minap hallottam Bessenyő Pista bácsit, amint bemutatkozik:
- Én vagyok Bessenyő ASMBAFMJ István, azaz Bessenyő A Seafalcon Mesél Blogot A Fészbukon Megosztani Javasló István...
Ez mindenkinek szól! Aki nem osztja meg, az úgy jár majd, mint az unokám!!! (Milyen érdekes, majd egy éve minden blogban megjelennek ezek a szövegek, és eddig senkit sem érdekelt, hogyan járt az unokám! )
Létrehoztam egy Fészbuk oldalt: A Seafalcon mesél. Kattints rá, menj az oldalra, és kedveld, és ezután itt (is) tudod követni a blogbejegyzéseimet. Ugyanis többször előfordul, hogy letiltanak egy csoportban, elvégre ezek a naplórészletek nem illenek tematikus csoportok profiljába. Hiába kérdezem meg, érdekli-e a csoportot, mindig vannak, akik kekeckednek...
Most is veszélyben van egy számomra kedves csoport...